close
تبلیغات در اینترنت
قوانین افزوده شده به قواعد ۱۲گانه‌ی انیمیشن (قسمت دوّم)
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

ادامه‌ی قسمت اول قانون جدید(۱۶) Visual Styling : حالت بصری یا Visual Styling در انیمیشن ۳D کامپیوتری چیزی بیشتر از رندر رئال است. تکنولوژی‌های جدید امروزه این امکان را به ما می‌دهند تا بیشمار حالت آرتیستی را ایجاد و رندر کنیم. Visual Styling  در مرحله‌ی بسط بصری پروژه انجام می‌شود که به نقل داستانتان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال وقتی علایم یک فرهنگ را دوباره تفسیر می‌کنیم، رنگ‌ها، جنبش‌های هنری و حتی از نظر تاریخی، حالت بصری قدرتی چند برابر به داستان…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

قوانین افزوده شده به قواعد ۱۲گانه‌ی انیمیشن (قسمت دوّم)

Mr.Apix بازدید : 122 چهارشنبه 18 مرداد 1391 نظرات ()

ادامه‌ی قسمت اول

قانون جدید(۱۶) Visual Styling :

حالت بصری یا Visual Styling در انیمیشن ۳D کامپیوتری چیزی بیشتر از رندر رئال است. تکنولوژی‌های جدید امروزه این امکان را به ما می‌دهند تا بیشمار حالت آرتیستی را ایجاد و رندر کنیم. Visual Styling  در مرحله‌ی بسط بصری پروژه انجام می‌شود که به نقل داستانتان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال وقتی علایم یک فرهنگ را دوباره تفسیر می‌کنیم، رنگ‌ها، جنبش‌های هنری و حتی از نظر تاریخی، حالت بصری قدرتی چند برابر به داستان اضافه می‌کند. در کلام دیگر وقتی در مرحله‌ی ویژوال استایلینگ هستیم باید به یاد داشته باشیم که در حدود مرز‌های پروژه چه چیزهایی برایمان امکانپذیر هست، چون برخی حالت‌های خاص تصویری مستقیما روی رندرینگ، تکنیک انیمیت و حتی روی پیچیدگی کل پروژه تاثیر خواهد داشت. در مثالی دیگر، حالت خاصی از رندر مو‌ها می‌تواند خیلی خوب باشد ولی باید مدلینگ، ریگ پیچیده و دیگر موارد عالی باشند.

Paperman, Disney

قانون جدید(۱۷) Blend Motion :

یک انیمیشن خوب کامپیوتری باید حرکات سازگار داشته باشد، ولی این مورد می‌تواند با ترکیب دیگر حالات حرکت توسعه داده شود. امروزه به راحتی می‌توان حرکات را از منابع مختلف به هم آمیخت و حتی حرکات مختلف را باهم روی یک سوژه‌ی خاص ترکیب کرد. در اثر The Story of Ryan انیمیشن استایلایز و پرفورمنس کپچر باهم به خوبی آمیخته شده‌اند. قبل از شروع تولید لازم‌ است تا راهنماها و مسیر‌های روشنی از نوع حرکات و انیمیشن رسم شود که می‌تواند شامل: فیزیک کارتونی، حرکات طبیعی انسان، روتوسکپی و پرفورمنس کپچر باشد.

بسیاری از تکنیک‌های انیمیشن کامپیوتری برای کنترل کاراکتر‌های سه‌بعدی هستند. بعضی از تکنیک‌های کنترل حرکت یا Motion Control Techniques را می‌توان Inverse Kinematics نامید. این روش به صورت طبیعی با زمینه‌ی KeyFrame Animation کار می‌کند. موشن داینامیک‌ها هم در این میان وام گرفته از شبیه‌سازی‌های علمی هستند.

The Story of Ryan

مهمترین وظیفه‌ای که در برنامه‌ریزی تولید انیمیشن باید انجام داد، انتخاب تکنیک مناسب یا تعیین تکنیکهایی برای به کار بردن حرکات در پروژه است. تکنیک Kinematic برای انیمیت کاراکترها و موضوعات با تغییر در پارامتر‌های موقعیتPosition و Orientationچرخش‌های مدل در فضای ۳D است. در Forward Kinematicها زاویه Jointها در کنار هم باعث بوجود آمدن حرکت می‌شود، حال آنکه در Inverse Kinematicها اندام‌ها یا Objectها در موقعیتی که انیماتور دوست دارد قرار بگیرند، تعریف می‌شوند و نرم‌افزار حرکات مفاصل را حساب می‌کند تا موقعیت‌ کلید‌های میانه ایجاد شود.

Inverse Kinematicها حرکات کلی اسکلت را توسط تعیین زاویه‌ نهایی تعدادی از کنترل کننده‌های اصلی میان انبوهی از استخوان را ایجاد می‌کنند این روش برای انیمیت کاراکتر‌هایی که مفاصل زیادی دارند استفاده می‌شود. تکنیک موشن کپچر اطلاعات کینماتیک را بوسیله ضبط موقعیت زاویه و مکان مفاصل کاراکتر رئال به نرم‌افزار و سپس به کاراکتر سه‌بعدی منتقل می‌کنند.

تکنیک‌های انیمیشن که بر اساس قوانین حرکتی فیزیک ایجاد می‌شوند را Dynamic می‌نامند. در این روش، حرکت سوژه بوسیله‌ی شبیه‌سازی طبیعی خصوصیات فطری فیزیکی‌اش ایجاد می‌شود. همچنین تکنیک Motion Dynamic حرکت موضوع ۳D را بوسیله‌ی اعمال نیروهایی به مفاصل و شبیه‌سازی دقیق آنچه در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد خلق می‌کند. این خصوصیات فیزیکی از متغیرهای: وزن، جرم، اینرسی، انعطاف‌پذیری، تصادم با دیگر Objectها و همچنین تاثیرات محیطی مانند: اصطکاک، جاذبه و دیگر نیروها تشکیل می‌شود.

قانون جدید(۱۸) User-Controlled Animation :

برخلاف یک انیمیشن کامپیوتری که در آن تمامی اعمال و حرکات برنامه‌ریزی شده و با دقت و جزئیات فراوان ساخته‌ می‌شوند، کنترل حرکات نهایی و انیمیشن در یک بازی‌رایانه‌ای در دستان گیمر‌هاست. بازی روند داستانی چندگانه‌ای دارد و انتخاب آنها بستگی به بازی گیمر دارد. و همین موضوع چالش بزرگی برای ایجاد انیمیشن‌های خوب برای بازی‌ است.

Call of Duty Modern Warfare 2

Sonic

بازی‌ها ترکیبی از انیمیشن‌های پیشفرض و User-Controlledهستند. یکی از چالش‌های خلاق در انیمیشن کامپیوتری ایجاد تعادل بین روایت و جنبه‌ی بداهه در بازی‌هاست. تعادل میان حرکت ثابت و حرکت تحت کنترل کاربر. ترکیب حرکات تحت کنترل کاربر روی دوربین و حرکت‌های از پیش‌تعیین شده‌ی دوربین نیز بر اساس هر بازی منحصر به فرد است. انیمیشن تحت کنترل کاربر متکی بر سیکل‌های حرکتی بسیار قدرتمند است، در بسیاری از موتورهای بازی امروزی امکان انتقال نرم حرکت‌ها میان لوپ‌ها به سادگی امکانپذیر است. به عنوان مثال چرخه‌ی حرکت ساده‌ی بازی‌های کلاسیک مانند ماریو و سونیک را به یاد آورید، آنها انیمیشن‌های لطیف همراه با حرکت‌های واقعی را به خوبی در کنار هم استفاده کرده‌اند حتی حالت Idle آنها هم این ویژگی را داراست.

 

 

 

 


منبع:puyanama.comرسانه تخصصی انیمیشن

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 12
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 116
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 232
  • بازدید ماه : 907
  • بازدید سال : 4,579
  • بازدید کلی : 57,363