loading...
فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس
پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


https://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

Mr.Apix بازدید : 181 پنجشنبه 11 تیر 1394 نظرات (0)


 
تانگو
دانلود تانگو Tango Messenger 3.16.150927 تماس رایگان اندروید
 
 تانگو  برنامه ی چت رایگان، محبوب و قدرتمند در زمینه ی تماس های صوتی و تصویری برای سیستم عامل اندروید می باشد که با آن این امکان را برای خود فراهم می کنید که با دوستان خود در هر جای جهان که باشند با بالاترین کیفیت ممکن به برقراری تماس های صوتی، تصویری و متنی بپردازید. این برنامه از تمام اتصال های وای فای، ۳جی، ۴جی و … پشتیبانی می کند و برروی تمام گوشی ها و تبلت های اندرویدی قابل نصب است و استفاده از آن به صورن رایگان (جدا از هزینه ی اینترنت) می باشد.

قابلیت های اصلی تانگو Tango :
کاربری آسان
بدون لاگ این و پسوورد، ایجاد حساب کاربری در پند ثانیه
پیدا کردن آسان دوستانی که از تانگو استفاده میکنند.
تماس و پیام کاملا مشابه با تماس و پیام تلفنی
قابل استفاده در اکثر اسمارت فونها و تبلتها و کامپیوترها
کیفیت عالی تماس تصویری و صوتی در 3g و 4g و Wi Fi
چت گروهی تا 50 کاربر
دارای انیمیشن های قابل استفاده هنگام چت
قابلیت بازی و به اشتراک گذاری تصاویر هنگام چت
رایگان بودن تمام تماسهای صوتی و تصویری و پیامها
Mr.Apix بازدید : 221 شنبه 27 دی 1393 نظرات (0)

با معرفی نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۱۵، حضور و یا عدم حضور برخی از سینماگران یا فیلم‌ها در میان نامزدها موجب شگفتی همگان شد،در ادامه خوش شانس ها و بدشانس های این انتخاب ها آورده شده است.
 

شگفتی های اسکار دو هزار و پانزده

  • فهرست بدشانس‌ها بدين قرار است:

1-رالف فاينس: بازيگر فيلم كمدي درام و سورئال هتل بزرگ بوداپست كه برنده جايزه گلدن گلوب شد در فهرست بازيگران مرد نقش اول براي اسكار 87 غايب است. به نوعي اين غيبت براي هيچ كس توجيه پذير نيست.

2-جنیفر آنیستون: امسال هیچ‌ بازیگری بیش از «جنیفر انیستون» برای معرفی و شناساندن فیلمی که در آن بازی کرده است تلاش نکرد و مدام در جلسات پرسش و پاسخ در حمایت از نقشش در درام «کیک» بین لس‌آنجلس و نیویورک در رفت و آمد بود. مشکل فیلم «کیک» که با نمایش آغازین خود در جشنواره فیلم تورنتو با بازخوردهای متفاوتی رو به رو شد، این است که این فیلم اصولا یک فیلم اسکاری نیست.

جوایز گلدن گلوب از آن جهت نام «آنیستون» را در میان نامزدهای بازیگری قرار داد که مسئولان این جوایز سینمایی ذاتا علاقه زیادی به چهره‌های سلبریتی دارند. بسیار از اعضای آکادمی اسکار تحت تاثیر فیلمنامه «کیک» قرار نگرفتند و معتقدند «آنیستون» در فیلم «دختر خوب» بسیار بهتر بازی کرده است.

3- آوا دوورنای: آکادمی اسکار امسال فرصت بسیار خوبی داشت تا با نامزد کردن «آوا دوورنای» برای درام قدرتمند «سلما» در بخش بهترین کارگردان تاریخ سازی کند تا نام او به عنوان اولین زن آفریقایی- آمریکایی نامزد اسکار کارگردانی ثبت شود، اما آکادمی باز هم پنج مرد را شایسته نامزدی در بخش بهترین کارگردان دانست.

عدم انتخاب حتی یک غیر سفید پوست در میان نامزدهای شاخه‌های اصلی جوایز اسکار از همان دقایق ابتدایی اعلام نامزدها با واکنش شدیدی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

4- رام نشده:  آنجلینا جولی: دوماه پیش گمان می‌شد درام جنگی جهانی دوم «ناشکسته» ساخته «آنجلینا جولی» پیشگام جوایز اسکار خواهد بود، اما علی رغم فروش فوق العاده 100 میلیون دلاری در سینماهای آمریکا،این فیلم پس از مورد توجه قرار نگرفتن از سوی جوایز گلدن گلوب و انجمن بازیگران آمریکا بخت خود را در اسکار نیز تا حد زیادی از دست داد.

در میان هشت فیلم نامزد شاخه بهترین فیلم، شش اثر مستقل و دو فیلم «سلما» و «تک تیرانداز آمریکایی» تولیدات استودیویی هالیوودی هستند.

5- بين ستاره‌اي: دلیل اینکه شاخه بهترین فیلم اسکار ظرفیت نامزد کردن 10 فیلم را دارد، حضور فیلم‌های تاثیرگذاری چون «بین ستاره‌ای» است، اما با وجود این که امسال هشت فیلم در این شاخه نامزد شدند، باز هم مجالی به ساخته «کریستو نولان» داده نشد. نولان در بخش کارگردانی هم راه به جایی نبرد، شاخه‌ای که تاکنون در آن نامزد جایزه اسکار نشده است.

6- دختر از دست رفته:  «دختر از دست رفته» ساخته جدید معماگونه «دیوید فینچر» یکی دیگر از فیلم‌های موفق امسال است که در میان نامزدهای بهترین فیلم و کارگردانی حضور ندارد و تنها «روزاموند پایک» برای بازی در این فیلم در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن نامزد کسب جایزه شد.

7- شكارچي روباه: گرچه «بنت میلر» برای ساخت فیلم «فاکس کچر» در بخش بهترین کارگردانی نامزد شد اما فیلم او که انتظار زیادی از آن می‌رفت، در بخش بهترین فیلم راهی به جمع نامزدهای نهایی اسکار نیافت. طبعا کارگردانی که فیلمش در بخش بهترین فیلم نامزد نشده است، شانس بسیار کمی برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی خواهد داشت و تاریخ جوایز اسکار نیز موید این امر است.

8- امي آدامز: بازی درخشان «ایمی آدامز» در فیلم «چشمان بزرگ» ساخته «تیم برتون» از همان ابتدا به عنوان شانس اصلی برنده اسکار بهترین بازیگر زن معرفی شد اما در کمال ناباوری نام «آدامز» به فهرست نهایی نامزدهای این شاخه راه نیافت تا نتواند ششمین بار نامزد اسکار شود. شاید آکادمی نخواسته است یکبار دیگر او را نامزد کسب جایزه کند و جایزه را به بازیگر دیگری دهد.

9-کلینت ایستوود: گرچه درام جنگی «تک تیرانداز آمریکایی» ساخته «ایستوود» کارگردان صاحب نام آمریکایی در بخش بهترین فیلم نامزد شد و با وجود این که انجمن کارگردانان آمریکا نام او را به عنوان یکی از نامزدهای نهایی این جوایز سینمایی معرفی کرد اما این سینماگر کهنه‌کار نتوانست برای بهترین فیلمی که در این چند سال اخیر ساخته است، در بخش بهترین کارگردانی اسکار به جمع نامزدهای نهایی راه یابد.

10-انیمیشن لگو: انیمیشن «فیلم لگو» چهارمین انیمیشن پرفروش سال 2014 که تنها در سینماهای آمریکای شمالی 258 میلیون دلار فروخت؛ در حالی در میان شگفتی جایی در میان نامزدهای بهترین انیمیشن پیدا نکرد که آکادمی این فرصت را به ساخته‌هایی کمتر شناخته شده‌ چون «آوای دریا» و «داستان شاهاده کاگویا» داد. گرچه این انیمشین یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های پویانمایی سال 2014 در چشم عموم مردم است اما شاید دارای ویژگی‌های مورد نظر آکادمی نبوده است وتنها در بخش بهترین ترانه یک نامزدی اسکار به دست آورد.

  • حالا با خوش شانس‌ها آشنا شويد:

1- بردلی کوپر: بازیگر فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» برای بازی در این فیلم جنگی 20 کیلو عضله سازی کرد و برای مدتی کاملا از دید دوربین‌های رسانه‌ها دور بود تا برای بازی در این فیلم بهترین بازخوردهای دوران بازیگری‌اش را دریافت کند. اما بی‌اعتنایی جوایز گلدن گلوب و از سویی دیگر جوایز انجمن بازیگران آمریکا به او موجب شد تا همگان از حضور او در جمه نامزدهای نهایی اسکار بهترین بازیگری مرد شگفت‌زده شوند. این سومین سال پیاپی است که «کوپر» پس از فیلم‌های «کتابچه بارقه امید» و «اخاذی آمریکایی» به جمع نامزدهای نهایی اسکار راه می یابد.

2- ماریون کوتیار: بسیاری از منتقدان سینمایی از اعلام حضور «ماریون کوتیار» بازیگر صاحب نام فرانسوی در میان نامزدهای بهترین بازیگر زن خوشحال شدند، چرا که او یکی از بی‌نقص‌ترین و ظریف‌ترین نقش آفرینی‌هایش را در فیلم «دو روز، یک شب» برادران «داردن» ارائه داده است.با این وجود نگرانی بسیاری از متخصصان سینمایی این بود که این فیلم در سطح گسترده‌ای اکران نشده است اما «کوتیار» بدشانس نبود و این فیلم به اندازه کافی در میان اعضای آکادمی علاقه‌مند داشته است.

3- بنت میلر:  کارگردان فیلم «فاکس‌کچر» در حالی برای دومین‌بار نام خود را در میان نامزدهای بهترین کارگردانی اسکار می‌بیند که فیلمش در بخش بهترین فیلم نامزد نیست و نام‌هایی چون «کلینت ایستوود»، «آوا دو ورنای» و «دامین چازل» در میان فهرست‌ نهایی نامزدهای این شاخه حضور ندارند.

Mr.Apix بازدید : 174 شنبه 27 دی 1393 نظرات (0)
در صدر لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۴ آمریکا، کتاب «نقص ستاره‌هایمان» نوشته جان گرین جای دارد. این در حالی است که دیگر کتاب‌های کودکان و جوانان که هر یک فروشی بیش از یک میلیون نسخه داشتند، جایگاه‌های بالای این فهرست را تسخیر کرده‌اند. به گفته نیلسن بوک‌اسکن که حدود ۸۰ درصد فروش کل کتاب‌های چاپ شده را تحت نظر دارد، رمان گرین که با اقتباس از آن یک فیلم سینمایی هم ساخته شد، سال گذشته بیش از ۱.۸ میلیون نسخه فروش داشت.

 
پرفروش ترین کتاب های سال دوهزار و چهارده

نهمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «خاطرات یک بچه چلمن» نوشته جف کینی هم با فروش بیش از ۱.۵ میلیون نسخه در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب رتبه دوم شد. حدود ۲۰ درصد فروش کل این کتاب که «حمل و نقل طولانی» نام دارد در همان هفته اول انتشارش و به میزان ۳۲۰ هزار نسخه ثبت شد. به این ترتیب این کتاب پرفروش‌ترین هفته اول یک کتاب در سال را نیز به نام خود ثبت کرد. سه کتاب مجموعه کتاب‌های سه گانه «واگرا» نوشته ورونیکا راث که در میان جوانان شدیدا محبوب شده‌اند نیز، در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. «واگرا» با ۱.۴ میلیون نسخه فروش در رتبه سوم، «شورشی» با ۱.۳ میلیون نسخه فروش در رتبه چهارم و «هم پیمان» با ۱.۲ میلیون نسخه فروش در رتبه  ششم جای گرفتند.

در حقیقت به گفته نیلسن، تنها کتاب مختص بزرگسالانی که توانست در سال گذشته بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته باشد، «کشتن پَتون»، چهارمین کتاب از مجموعه کتاب‌های بیل اورایلی و مارتین دوگارد بود. این کتاب که روز بیست و سوم ماه سپتامبر منتشر شد با فروش ۱.۱۹ میلیون نسخه کتاب در رتبه پنجم لیست جای گرفت. این کتاب همچنین توانست بالاتر از «فراخوان مسیح» نوشته سارا یانگ و با ۷۰۰ هزار نسخه فروش در رتبه اول کتاب‌های غیرداستانی بزرگسالان نیز جای بگیرد.

علاوه بر «نقص ستاره‌هایمان»، کتاب‌های دیگر که اقتباس‌های موفقی بر پرده نقره‌ای داشتند نیز در سال ۲۰۱۴ موفقیت زیادی کسب کردند. کتاب «دختر گمشده» سال ۲۰۱۲ جیلیان فلین که نسخه سینمایی‌اش در ماه اکتبر اکران شد، توانست با فروش ۹۶۲ هزار نسخه در رتبه اول لیست پرفروش‌های داستانی بزرگسالان جای بگیرد و در عین حال هفتمین کتاب پرفروش سال شود. کتاب «یخ‌زده» نوشته ویکتوریا سکسون که نسخه انیمیشن ساخت کمپانی دیزنی آن تبدیل به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ شد نیز با ۷۸۰ هزار نسخه فروش در رتبه دهم پرفروش‌ترین‌های سال جای گرفت. کتاب «شکسته نشده» نوشته لارا هیلن‌برند نیز با فروش بیش از ۶۶۰ هزار نسخه در رتبه سوم فهرست کتاب‌های غیرداستانی بزرگسالان جای گرفت. آنجلینا جولی نسخه سینمایی این کتاب را کارگردانی کرد که روز کریسمس به نمایش درآمد.

با این حال کتاب «نقص ستاره‌های ما» دو بار دیگر هم در فهرست پرفروش‌های سال جای گرفته و یکی در رتبه هشتم برای فروش ۹۲۳ هزار نسخه‌ای این کتاب در چاپی است که همراه فیلم به بازار آمد و بار دیگر در جایگاه نهم پرفروش‌ها با تیراژ ۷۶۹ هزار نسخه که نسخه جلد سخت آن را در برمی‌گیرد.

 

Mr.Apix بازدید : 123 شنبه 27 دی 1393 نظرات (0)

اسامی فیلم‌های سینمایی حاضر در بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر از سوی هیات انتخاب این رویداد سینمایی اعلام شد. اعضای هیات انتخاب این رویداد سینمایی در جمع خود میزبان حسین معززی نیا منتقد و نویسنده سینمایی بودند.

این منتقد سینمایی پیش‌تر قرار بود در بخش انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر با این دوره همکاری کند که به دلیل بیماری، جشنواره از توفیق حضور وی محروم شد.

معززی نیا با دعوت دبیرخانه در جلسه اعلام اسامی نهایی بخش سودای سیمرغ حاضر و به درخواست اعضای هیات انتخاب، اسامی فیلم‌های منتخب بخش سودای سیمرغ جشنواره توسط وی به ترتیب حروف الفبا بدین شرح اعلام شد:

۱- ارغوان (کیوان علیمحمدی/ امید بنکدار)
۲- اعترافات ذهن خطرناک من (هومن سیدی)
۳- ایران برگر (مسعود جعفری جوزانی)
۴- بوفالو (کاوه سجادی حسینی)
۵- بهمن (مرتضی فرشباف)
۶- تگرگ و آفتاب (رضا کریمی)
۷- تا آمدن احمد (صادق صادق دقیقی)
۸- حکایت عاشقی (احمد رمضان‌زاده)
۹- خانه دختر (شهرام شاه حسینی)
۱۰- خداحافظی طولانی (فرزاد موتمن)
۱۱- دوران عاشقی (علیرضا رئیسیان)
۱۲- رخ دیوانه (ابوالحسن داودی)
۱۳- روباه (بهروز افخمی)
۱۴- شرفناز (حسن نجفی)
۱۵- شکاف (کیارش اسدی‌زاده)
۱۶- شیفت شب (نیکی کریمی)
۱۷- طعم شیرین خیال (کمال تبریزی)
۱۸- عصر یخبندان (مصطفی کیایی)
۱۹- مرگ ماهی (روح اله حجازی)
۲۰- مزار شریف (عبدالحسن برزیده)
۲۱- مشرف به کوچه بی‌نام (هاتف علیمردانی)
۲۲- من دیگو مارادونا هستم (بهرام توکلی)

همچنین هیات انتخاب دو فیلم ذیل را به عنوان برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی کودک اصفهان در این بخش را اعلام می‌دارد:

 قول (محمد علی طالبی / بهترین فیلم جشنواره کودک)
فراز از قلعه رودخان (غلامرضا رمضانی/ بهترین کارگردانی جشنواره کودک)


 

Mr.Apix بازدید : 142 شنبه 27 دی 1393 نظرات (0)

یک کپی از کارتون جوراب های خالی (Empty Socks)  اولین کار کوتاه والت دیزنی که به مناسب کریسمس در سال 1927 ساخته شده در کتابخانه ملی نروژ پیدا شد.

کارتون گمشده دیزنی به نام جوراب های خالی با حضور اسوالد خرگوش خوش شانس
پوستر کارتون گمشده دیزنی به نام جوراب های خالی با حضور اسوالد خرگوش خوش شانس


اسوالد خرگوش خوش شانس (Oswald the Lucky Rabbit)  در این فیلم کوتاه حضور دارد .این شخصیت کارتونی قبل از میکی موس توسط والت دیزنی خلق شده بود.صحت این فیلم  توسط یکی از کارتونیست های دیزنی به نام دیوید گرستین (David Gerstein)  تائید شده است.

مسئول بایگانی و کتابدار کتابخانه ملی نروژ گفته که اول اصلا فکرش را نمیکردیم که این یافته ما یک گنج گران بهای سینمایی مفقود شده باشد .این فیلم بر روی دو حلقه  نگهداری میشد که برچسب روی آن وضوح و خوانایی کامل نداشت . هنگام لیست برداری از اثار موجود در کتابخانه به صورت اتفاقی یافت شده است.

جوراب های خالی در واقع 5 دقیقه و نیم است اما در این نسخه پیدا شده حدود 50 یا 60 ثانیه  فیلم  از بین رفته است.تاکنون فقط 25 ثانیه از این فیلم جان سالم به در برده بود که آن هم در موزه هنرهای مدرن نیویورک نگهداری میشود .

قرقره نیتروسلولوز که فیلم بر روی آن ضبط شده یک ترکیب با قابلیت اشتعال بسیار بالاست که حتما باید در شرایط ویژه با دما و رطوبت کنترل شده نگهداری شود به نظر می رسد که این فیلم از یک آرشیو خصوصی به موسسه فیلم نروژ رسیده باشد .
 یک نسخه دیجیتال از این فیلم به دیزنی ارسال شده است اما نسخه اصلی همچنان در کتابخانه نروژ نگهداری می‌شود.

منبع: awn
ترجمه : ایرانیان انیمیشن

Mr.Apix بازدید : 153 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (1)
زمانی كه دیوید یتس برای كارگردانی قسمت پنجم مجموعه فیلم هری پاتر انتخاب شد، خیلی‌ها از این اقدام كمپانی برادران وارنر (تهیه‌كننده فیلم)‌ شگفت‌زده شدند
 
 حتی خیلی از دوستداران این مجموعه فیلم از این انتخاب اظهار تاسف كردند، اما واقعیت این است كه وی نه‌تنها ششمین قسمت را كارگردانی كرده، بلكه در تدارك كارگردانی قسمت هفتم آن نیز هست.

 

هفتمین قسمت فیلم به دلیل طولانی بودن قصه كتاب جی.كی. رولینگ، در 2 قسمت تولید می‌شود و در سال ‌های 2010 و 2011 به نمایش عمومی درمی‌آید. قسمت جدید فیلم «هری پاتر و شاهزاده نیمه‌اصیل» در بین مجموعه فیلم‌های هری پاتری، بهترین نقدها را از سوی منتقدان سینمایی دریافت كرده است. فیلم همچنین می‌رود تا بالاترین فروش را در بین 6 قسمت این مجموعه كسب كند.

وقتی به شما پیشنهاد كارگردانی قسمت تازه‌ای از مجموعه فیلم «هری پاتر» شد، چقدر شگفت‌زده شدید؟

خیلی شگفت‌زده شدم. دلیلش هم این است آخرین فیلمی كه تا آن زمان كارگردانی كرده بودم، «قاچاق آدم» بود كه فیلمی تند، پراحساس اما حساسیت‌برانگیز درباره یك موضوع تلخ اجتماعی بود. به همین دلیل پیشنهاد كارگردانی یك فیلم هری پاتری با آن حال و هوای فانتزی و ماجراجویانه‌ای كه دارد برای خودم هم كمی عجیب بود. به نظرم این یك جور پیشنهاد خاص به نظر می‌آمد كه كنجكاوی خودم را نیز برانگیخت و به شكلی مرا هم بر سر شوق آورد. در عین حال این از آن دسته پیشنهاداتی بود كه رد كردن آن خیلی سخت و دشوار بود. در حقیقت خودم هم به اندازه بقیه تعجب كرده بودم. این را صریح و صادقانه می‌گویم.

به عنوان فیلمسازی كه اعتقاد دارید اساس درام، شخصیت‌پردازی است فكر می‌كردید بتوانید آن چیزهایی را كه فیلمسازان قبلی نتوانسته بودند به این مجموعه فیلم اضافه كنند، اضافه كنید؟

احساسم این است كه آیا قبلی‌ها می‌خواستند كاری كنند كه این مجموعه فیلم پا بگیرد و رشد كند. یك دلیل مهم هم این است كه بسیاری از مردم هری پاترها را به عنوان فیلم‌هایی كودكانه ارزیابی می‌كنند. پس از تولید چند قسمت اول فیلم، تهیه‌كنندگانش در جستجوی كسی بودند كه نگاه تاریك‌تری به قصه و ماجراهای آن داشته باشد. به خود كتاب‌ها هم كه نگاه كنید، می‌بینید كه ماجراهای آنها تاریك‌تر و با گذشت زمان، قصه و فیلم‌ها پیچیده‌تر و پرتنش‌تر می‌شود، بنابراین تهیه‌كنندگان كسی را می‌خواستند كه بتواند این موارد را به شكلی طبیعی در نسخه سینمایی كار حفظ كند.

نكته دیگر كه در این رابطه كمی عجیب به نظر می‌رسد، این است كه تهیه‌كنندگان فیلم شما را برای كارگردانی قسمت‌های بعدی كتاب هم نگه داشتند. این در حالی است كه قرار بود قسمت‌های مختلف فیلم توسط فیلمسازان متفاوتی كارگردانی شود. آیا تهیه‌كنندگان هری پاتر به دلیل نوع كار شما در قسمت پنجم این تصمیم را گرفتند؟

بله خیلی عجیب بود، اما دلیلش موفقیت مالی و انتقادی «هری پاتر و فرقه ققنوس» نبود. ما هنوز در حال فیلمبرداری این فیلم بودیم كه كمپانی برادران وارنر پیشنهاد كارگردانی هری پاتر و شاهزاده نیمه‌اصیل را مطرح كرد. آنها بشدت مجذوب قصه كتاب بودند و می‌خواستند كارگردانی آن را به كسی بدهند كه احساس می‌كردند خیلی به دنبال ماجراجویی و اكشن نیست. قبل از اكران عمومی قسمت پنجم، ما صحبت‌های اصلی را كرده بودیم. وقتی فیلم به نمایش عمومی درآمد آنها گفتند انتخاب درستی كرده‌اند. فیلم هم موفقیت خوبی در جدول گیشه روبه‌رو شد. زمان تولید قسمت ششم هم همه چیز بخوبی و خوشی گذشت. اواسط فیلمبرداری این فیلم بودیم كه آنها آمدند و گفتند: «دوست داری خودت این مجموعه فیلم را تمام كنی؟» و من پاسخ دادم: «بله، خیلی دوست دارم این كار را انجام دهم.» چه كسی دوست ندارد چنین كاری را انجام دهد؟! در حقیقت، كارگردانی چند قسمت از این مجموعه فیلم پربیننده، برایم حكم یك فرصت و شانس بزرگ را داشت.

جلوه‌های ویژه شاهزاده نیمه‌اصیل عمیق‌تر از فرقه ققنوس است. برای خلق آنها با چالش ویژه‌ای روبه‌رو بودید؟

در این مجموعه فیلم و همچنین خیلی فیلم‌های دیگر، ما انواع و اقسام جلوه‌های ویژه را داریم و به همین دلیل می‌خواستیم جلوه‌های ویژه فیلم ما متفاوت از فیلم‌های دیگر به نظر برسد و فاصله‌اش را از آنها حفظ كند. در عین حال ما در قسمت ششم با قصه‌ای رمانتیك هم سر و كار داریم، یعنی چیزی كه در 5 قسمت قبلی وجود نداشت. برای همین كار ما هم ویژه و هم لذتبخش بود و با خیلی چیزها باید بازی می‌كردیم. در همین حال قصه این بار پرتنش‌تر و تاریك‌تر می‌شد. نكته كلیدی برای من این بود كه مطمئن شوم همه اینها در كنار هم به شكل درستی قرار می‌گیرند و می‌توان تركیب زنده و جانداری از آنها ارائه كرد.

پیش از اكران عمومی فیلم این شایعه در سطح وسیعی پخش شد كه پایان فیلم متفاوت از پایان كتاب است. فكر نمی‌كردید چنین چیزی بشدت بحث‌انگیز شود؟ در عین حال هنگام كارگردانی فیلم هری پاتر، چگونه تعادل بین خواسته خودتان به عنوان فیلمساز و خواسته‌های تماشاگران و طرفداران هری پاتر را حفظ و رعایت می‌كنید؟

در قصه كتاب یك بخش گورستان و مراسم تدفین وجود دارد. این بخش حماسی و زیباست و در كنار یك رودخانه اتفاق می‌افتد و سرشار از موجودات خیالی و وهم‌انگیز است. این بخش كتاب را خیلی دوست دارم. احساس می‌كردم این بخش را باید خیلی خوب در فیلم اجرا كنم. مهم‌ترین نكته این بود كه ریتم قصه و فیلم حفظ شود. پس از مرگ دامبلدور، صحنه‌ای داریم كه همه، دست‌های خود را روبه آسمان بلند می‌كنند. این صحنه هم كیفیت خوب و بالایی دارد. برای پایان فیلم، من و استیو كلاوس فیلمنامه‌نویس به دنبال حفظ ریتم بودیم. هر دوی ما احساس می‌كردیم صحنه گورستان خیلی خوب است و این صحنه می‌تواند پایان خوبی برای فیلم باشد. البته می‌دانستیم كه شماری از تماشاگران فیلم چنین چیزی را برنمی‌تابند و احتمالا از كار ما عصبانی خواهند شد. من هم صحنه‌های متفاوتی از قصه را دوست دارم، اما فكر می‌كنم مهم‌ترین مساله این است كه فیلم باید آن طوری باشد كه باید باشد. همچنین متوجه این نكته هم بودم كه فیلم را فقط برای طرفداران هری‌پاتر نمی‌سازم. كسانی هم هستند كه دوستدار پروپاقرص این مجموعه فیلم نیستند، ولی به تماشای آن می‌روند. خواست این گروه از تماشاگران هم اهمیت دارد. در همین حال، حواس شما به تماشاگران بین‌المللی در كشورهای مختلف جهان هم باشد. گروهی هم وجود دارند كه هنوز قصه كتاب‌ها را نخوانده‌اند، اما به تماشای فیلم‌های آن می‌روند. من در آن واحد باید در خدمت همه آنها باشم.

 

هنگام كارگردانی قسمت آخر هم سراغ ایجاد تغییرات بیشتری نسبت به قصه كتاب خواهید رفت؟ و سفت و سخت برسر این ایده‌باقی می‌مانی

نكته بزرگ و اصلی درباره قسمت آخر كتاب  كه به صورت فیلمی 2قسمتی ساخته می‌شود  این است كه قصه آن پراكنده و چندوجهی نیست كه ما هم بخواهیم آن را تكه پاره و چند شاخه كنیم، اما نكته مهم همان چیزی است كه قبل از این گفتم. حرف اصلی این است كه ریتم باید همگون باشد و حفظ شود. اگر ایجاد تغییرات به این مساله كمك كند، حتما در فیلم سینمایی تغییراتی را در مقایسه با قصه كتاب خواهیم داشت. الگویی كه از آن پیروی می‌كنم، این است كه حاصل كار باید یك محصول خشنود‌كننده باشد و همه آن را بپسندند. اصلا یكی از دلایلی كه قسمت آخر در 2 بخش ساخته می‌شود، همین است. ما یك فیلم 2 بخشی می‌سازیم تا بتوانیم قصه قسمت آخر كتاب را به شكلی منطقی و مقبول در معرض دید تماشاچی قرار دهیم. می‌دانستم كه بسیاری از طرفداران هری‌پاتر دوست دارند ما فیلمی 5 ساعته بسازیم و اگر بودجه‌اش را داشتیم، این كار را نیز می‌كردیم. قبل از شروع فیلمبرداری، فهرستی آماده كردم تا تمام چیزهایی را كه می‌خواستم در قصه آخرین قسمت داشته باشم در آن نوشتم. می‌دانستم آنچه آماده می‌كنم باید با هزینه تولید فیلم همخوانی داشته باشد. خیلی‌ها می‌گویند این فیلم گران‌ترین و پرخرج‌ترین محصول دنیای سینماست. تهیه‌كنندگان فیلم گفته‌اند دست ما را برای ساخت آن باز می‌گذارند. یكی از دلایلی كه باعث شد تا قسمت آخر در 2 بخش ساخته شود، همین موضوع بود. آنها به من گفتند، «اگر بتوانی فیلم را در 2 بخش بسازی، ما می‌توانیم هر مقدار هزینه‌ای كه بخواهی به تو بدهیم. در آن صورت می‌توانی برای هر كدام از آنها درخواست هزینه كلانی داشته باش.» این همان چیزی بود كه می‌خواستم. تنها راهی كه می‌توانستم اقتباسی خوب و مقبول از این قصه داشته باشم این بود كه آن را تبدیل به فیلمی 2 بخشی كنم.

شما با بیل نیگی چند فیلم و مجموعه موفق كار كرده‌اید در حالی كه وی یكی از بهترین بازیگران معاصر سینمای انگلیس است. او را در قسمت آخر هری‌پاتر خواهیم دید؟

 

بله. 2 هفته با او فیلمبرداری خواهیم داشت. او بازیگر بزرگی است و حیف می‌شد اگر در یكی از هری‌پاترها نباشد.

آیا هنوز هم پس از كارگردانی 2 قسمت از مجموعه «هری‌پاتر»، همان حس و حال اولیه را دارید؟

بله. هنوز هم شگفت‌زده‌‌ام و بعضی وقت‌ها از خودم می‌پرسم آنها چرا مرا برای این كار انتخاب كردند؟‌ خوشحالم كه دارم قسمت‌هایی از این مجموعه فیلم را می‌سازم. از این كار لذت می‌برم و به آن افتخار می‌كنم.

یكی از منتقدان می‌گفت كارگردانی این فیلم یك نقطه عطف در كارنامه هنری‌تان است.

درست گفته است. نكته جالب این است كه قصه كتاب‌های هری‌پاتر هم از زمانی كه قرار شد من آنها را كارگردانی كنم، یك جور نقطه عطف در داستان سرایی این مجموعه كتاب است.

هری‌پاترهایی كه شما كارگردانی كرده‌اید، لقب فیلم‌های كودكانه را نمی‌گیرند.

خیر. حال و هوای آنها جدی‌تر و سنگین‌تر است. حداقل مخاطبی كه مورد نظر این فیلم‌هاست، تماشاگران نوجوان هستند.

نظرتان درباره قسمت‌های قبلی كه توسط كریس كلمبوس و آلفونسو كوارون ساخته شد، چیست؟

آنها فیلم‌های خوبی ساختند. اقتباس سینمایی آنها از قصه كتاب‌های رولینگ خوب و دقیق بود. نكته جالبی كه می‌خواهم به شما بگویم، این است كه تهیه‌كنندگان فیلم برای قسمت پنجم آن اصرار داشتند كارگردان فیلم انگلیسی باشد.

كار با 3 بازیگر اصلی فیلم چطور بود؟

خیلی خوب و عالی. آنها چون قبل از این چند بار نقش‌های خود را بازی كرده‌اند،‌ جلوی دوربین خیلی راحت بودند و مشكلی برای ایفای نقش خود نداشتند. این 3 نفر هم همراه با قصه كتاب بزرگ شدند و این یكی از نكات جالب این مجموعه فیلم است.

خود شما قسمت ششم فیلم را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

دور شدن از گونه فانتزی آن و نزدیك‌تر شدن به واقعیت‌های پراحساس. من خودم هنوز دنیای جادویی چند قسمت اول فیلم را خیلی دوست دارم. ولی قصه كتاب‌ها با گذشت زمان از فانتزی دور شد و حال و هوایی پیچیده‌تر و تاریك‌تر پیدا كرد.

آیا هیچ وقت خودتان شیفته قصه‌های هری‌پاتر بودید؟

به آن صورت خیر، اما وقتی كارگردانی‌شان را شروع كردم، علاقه‌ام به آنها بیشتر شد.

با این تحسین و تمجیدها چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

همه تلاشم این است كه خونسردی‌ام را حفظ كنم.

كارگردانی آخرین «هری پاتر» تا یك سال دیگر تمام می‌شود و شما از ساخت قسمت دیگری از آن فارغ می‌شوید، دلتان می‌خواهد پس از آن دوباره به فیلمی با حال و هوای رئالیستی ساخته‌های قدیمی‌تان برگردید؟

حتما همین كار را می‌كنم. می‌خواهم یكی دو تا فیلم كوچك و جمع و جور بسازم. خودم فكر می‌كنم تا دو سه سال، سراغ كارگردانی هیچ فیلم پرخرج و گرانقیمتی نروم. اصلا این احساس را ندارم كه چند تا فیلم بزرگ و پرهزینه ساخته‌ام و حالا باید همین راه را دنبال كنم. بعد از ساختن چند فیلم مستقل و كوچك، دوباره سراغ كارگردانی یكی دو تا فیلم بزرگ و پرخرج می‌روم. حتما می‌خواهید بدانید چرا؟ دلیلش هم این است كه وقتی شما چنین فیلم‌هایی را كارگردانی می‌كنید، دیگر نمی‌توانید ساختن این جور فیلم‌ها را رها كنید.

Mr.Apix بازدید : 218 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (0)
گفتگوی جالب با جانی دپ و تیم برتون درباره «آلیس در سرزمین عجایب»
حاضر بودم در نقش آلیس هم بازی بكنم
 جانی این هفتمین فیلمی است كه با تیم برتون كار كردی. وقتی او آمد و به تو گفت كه می‌خواهد نقش كلاه ساز دیوانه را بازی كنی، واكنش تو چه بود؟ چرا این شخصیت را پذیرفتی؟
جانی: صادقانه بگویم، او می‌توانست به من بگوید می‌خواهم آلیس را بازی كنی و من می‌كردم. من هر كاری كه «تیم» بخواهد می‌كنم، اما یقینا بازی در نقش كلاه‌ساز دیوانه یك امتیاز بود چون پیدا كردن شخصیت او یك چالش بزرگ بود. این كه او را مثل یك توپ پلاستیكی توی یك اتاق خالی قل ندی كه ببینی او به كدام طرف قل می‌خورد. من می‌خواستم آن بخش این شخصیت را پیدا كنم، اما یك كم بیشتر هم می‌خواستم، می‌خواستم او تاریخ و جاذبه داشته باشد.

فكر نمی‌كنی كه كلاه دوز دیوانه داستان سرنوشتی تراژیك‌تر از اصل قصه پیدا كرده؟

جانی: همه كلاه‌دوزها در یك دوراهی قرار دارند و ضرب‌المثلی هست كه می‌گوید: «دیوانه مثل یك كلاه‌دوزه». این از آنجا می‌آید كه جیوه‌ای كه آنها در چسب برای ساختن كلاه از آن استفاده می‌كنند، آسیب‌رسان است. خوب در اصطلاح‌ها هم همان چشم‌انداز را از كلاه‌دوز داریم؛ آدمی كه برای تولید كالا از نظر فیزیكی و روحی در معرض خطر قرار دارد. من این را گرفتم و به این نتیجه رسیدم كه به جای این كه او را یك آدم مهربان دوست‌داشتنی نشان بدهم همه جوانب شخصیتش را در بالاترین حد ببرم. او می‌توانست در عرض یك ثانیه از یك رفتار بسیار ظریف اغراق‌آمیز به یك آدمی با ظرفیت‌های بسیار قوی خطرناك تبدیل شود و خوب این خودش یك تراژدی است. تلاش برای این كه این نقشه را دربیاورم واقعا جالب بود.
تیم: با توجه به این كه این فیلم متعلق به دیسنی است، ما تصمیم گرفتیم كه خیلی روی سم جیوه تمركز نكنیم.

پیش آمده كه وقت كار خودت را در سرزمین عجایب ببینی؟

جانی: اوه، در همه این مسیر. تجربه من در تمام این مسیر، از روز اول یك فضای كاملا سوررئال بود. در این شغل همه چیز غیرمنطقی است. برای من این عجیب است كه هنوز شغلی دارم و كار می‌كنم، اما بیشتر از همه اینها، این فیلم یك سرزمین عجایب بود و من خیلی خوش‌شانسم كه آنجا بودم.

وقتی شروع به كار كردی، فكر می‌كردی این طوری باشد؟

جانی: ابدا نه. هیچ تصوری از این كه به كجا می‌رسیم نداشتم، اما این تقریبا غیرممكن است كه چیزی مثل این را بتوانی پیش‌بینی كنی. بعد از این كه در «بچه گریان» با جانی واترز و «ادوارد دست قیچی» با «تیم» كار كردم، فكر كردم كه آنها مرا از همه چیز جدا كردند. من در آن نقطه فكر می‌كردم روی یك زمین خالی ایستاده‌ام و می‌دانستم می‌خواهم بروم، و مطمئن بودم كه آنها مرا از كار حرفه‌ای دور نمی‌كنند و خوشبختانه حالا اینجا هستم.

رابطه حرفه‌ای و فردی شما و جانی چطوری رشد كرد؟

تیم: خوب نمی‌دانم. من واقعا وقت فیلمبرداری نمی‌توانستم به او نگاه كنم، چون او شبیه یك دلقك هولناك بود. به همین دلیل ما خیلی نگاه چشم در چشم در هنگام فیلمبرداری نداشتیم. ببین من از فیلم «ادوارد دست قیچی» همیشه عاشق كار كردن با جانی هستم؛ به 4 دلیل. او دوست دارد شخصیت‌هایی را بازی كند كه متفاوت هستند. او دوست ندارد به خودش نگاه كند و من عاشق این كارم چون كار را برای من آسان‌تر می‌كند. برای این كه او بزرگ است و هر وقت تو كاری انجام بدهی، او هست كه دارد سعی می‌كند یك كار متفاوت دیگر انجام بدهد. این كه كسانی را بشناسی كه بخواهند تو را شگفت‌زده كنند، خیلی خوب است.

جانی رابطه كاری و فردی تو چطور با «تیم» رشد كرد؟

جانی: اولین چیز برای من با شخصیت جدیدی كه او می‌خواهد شكل می‌گیرد و بعد فشار زیادی به من وارد می‌شود كه «خدا، آیا این بار او را ناامید می‌كنم؟» ‌و بعد به شدت سعی می‌كنم و مخصوصا از همان اول، تا یك كار متفاوت را نشان بدهم؛ چیزی كه او تجربه‌اش را قبلا نداشت و ما با هم قبلا آن را تجربه نكرده بودیم و بعد این او را به هیجان می‌آورد و برای آن شخصیت انتخاب‌های جدیدی می‌كند. من همیشه سعی می‌كنم پیش او شرمسار نشوم.

شما با هم شخصیت‌های فوق‌العاده و خاطره‌انگیزی را خلق كردید. وقتی به شخصیتی مثل «كلاه‌ساز دیوانه» می‌رسید آیا به گذشته برمی‌گردید و به كارهایتان نگاه می‌كنید تا مطمئن شوید كه چیزی را تكرار نمی‌كنید و كاری مشابه قبل نمی‌شود؟

جانی: من بارها نقش‌های انگلیسی را بازی كرده‌ام و لهجه انگلیسی را هم بارها ارائه كرده‌ام، اما خب می‌تواند یك مانع كوچكی گاهی پیش بیاید كه با خودت بگوییی«اوه، این یك قدم با كاپیتان جم ویل فاصله دارد یا یك قدم با شكلات یا وونكا فاصله دارد»، اما تو مجبوری به آنجایی كه ایستادی توجه كنی، باید ببینی كجا هستی و این بخشی از كار است. این همان چالش بزرگ این كار است. ممكن هم هست غلط از آب دربیاید، اما این امكان هم بسیار هست كه چهره‌ات را از همه گذشته بتوانی پاك كنی. این برای یك بازیگر ضروری است.

از همه كارهایی كه با هم انجام دادی، كدامشان محبوبتان بوده؟

جانی: ادوارد دست قیچی. این فیلم خیلی بامزه است چون همه كسانی كه آن را دیده‌اند، اگر با پدرشان آن را تماشا می‌كردند، مشكل داشتند. آنها با شخصیت ارتباط برقرار می‌كنند و می‌بینند كه پدرشان احساس منزوی بودن و تنهایی می‌كند. خیلی شخصیت تراژیكی است. آنها وقتی آنها را می‌بینند زار می‌زنند.

با فیلم‌هایی مثل زیبای خفته، در جستجوی ناكجاآباد و حالا آلیس در سرزمین عجایب، به نظر می‌رسد خیلی علاقه‌مند به ادبیات خیالپردازانه قرن 19 هستی. به عنوان یك هنرمند و یك بازیگر ادبیات آن دوره چه جذابیتی برایت دارد؟

جانی: در آرزوی این هستم كه اثر جی.ام. بری را بازی كنم و همه شخصیت‌های متفاوت آثار ادگار آلن پو را و حتی چهره‌های ادبیات فرانسه مثل بودلر را. وقتی این كتاب‌ها را باز می‌كنی، یا كتابی مثل «گل‌های شر» را و شروع به خواندن می‌كنی، مثل این است كه همین امروز نوشته شده‌اند، واقعا از این كارها شگفت‌زده می‌شوی. به نظرم این یك دوره فوق‌العاده از آثاری است كه بدون زمان باقی می‌مانند. من عاشق همه شخصیت‌های این آثار هستم و علاقه بسیاری به نویسندگان قرن 19 دارم.
Mr.Apix بازدید : 130 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (0)
 

کجا هستید؟ چه می‌کنید؟

 


سینمای ما - مریم ضیغمی: بازیگری، حرفه ای جذاب است و به اعتقاد برخی هنرمندان بعد از كار در معدن، سخت ترین حرفه، حرفه بازیگری است، زیرا بازیگر متعلق به خودش نیست بلكه نماینده مردم جامعه است و باید براساس آن متن و سناریوی ارائه شده كاراكتر را خلق كند. قصد داریم گفت و گوهایی كه با این 12 هنرپیشه سینمای كشورمان انجام شده است را به نظرتان برسانیم. از آن ها پرسیدیم كه در حال حاضر چه كاری می كنند؟ چه كارهایی آماده نمایش دارند، پیشنهاد جدید كاری دارند یا خیر؟

 


رضا رویگری

 


رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در فیلم تلویزیونی، سرشاخ بازی می كنم همچنین در سریال 36 قسمتی به كجا چنین شتابان در حال فعالیت ام كه در این سریال با آهو خردمند، بابك حمیدیان، شراره دولت آبادی و علی ابراهیمی هم بازی هستم.رویگری با اشاره به این كه كارگردان این فیلم ابوالقاسم طالبی است اظهار داشت: نقش فردی پولدار را بازی می كنم كه درگیری هایی با آدم های اطرافش دارد.وی تصریح كرد: در ابتدا كه به من پیشنهاد بازی در این سریال را دادند نقشم مثبت بود فیلم نامه نیز كامل نبود شرط من برای بازی در این سریال با آن ها این بود كه اگر از نقش خوشم نیامد نقش را عوض كنند. مرحوم خسرو شكیبایی نقش منفی و مقابل من را قرار بود بازی كند. پس از درگذشت وی من جایگزین نقش آن مرحوم شدم و در واقع به آقای طالبی گفتم كه از این نقش خوشم می آید و در اصل نقش منفی بسیار جذابی از نظر من است.وی خاطرنشان كرد: نقش منفی یا مثبت برایم فرقی ندارد زیرا هر كاری كه انجام می دهیم به خاطر مردم است.

 


فلامك جنیدی

 


فلامك جنیدی بازیگر سینما گفت: در حال حاضر پیشنهاد جدید كاری ندارم و به تازگی بازی ام در فیلم سینمایی پسر تهرونی به پایان رسیده است.وی افزود: در این فیلم سینمایی، امین حیایی، نادر سلیمانی، محمدرضا شریفی نیا و ... هم بازی هایم هستند. جنیدی اظهار داشت: فیلم تلویزیونی مرگ عوضی دیگر فیلمی است كه در آن بازی كرده ام كه آماده پخش از رسانه ملی است.

 


حمیدرضا پگاه

 


حمیدرضا پگاه بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در فیلم سینمایی برخورد خیلی نزدیك در نقش یك مهندس ایفای نقش می كنم. وی افزود: فیلم سینمایی برخورد خیلی نزدیك قصه ای معمایی - پلیسی دارد و بازی هایم در فیلم های تلویزیونی انتقال و نامادری آماده نمایش است.وی تصریح كرد: همچنین بازی ام در فیلم های سینمایی شبانه روز، مواجهه و پرونده هاوانا به پایان رسیده است. پگاه ادامه داد: فیلم سینمایی شبانه روز به كارگردانی امید بنكدار و كیوان علی محمدی قرار است در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شركت كند.

 


شهرام عبدلی

 


شهرام عبدلی بازیگر سینما و تلویزیون نیز گفت: در سریال تلویزیونی رازها و روزها هنرآفرینی كردم و در این سریال نقش مرد عاشق پیشه ای را بازی كردم كه با همسرش زندگی می كند و سپس فلاش بكی به گذشته می خورد.عبدلی با اشاره به این كه فریدون خسروی كارگردانی این سریال را عهده دار است اظهار داشت: عبدالرضا اكبری، كاظم افرندنیا، مریم كاویانی و ... هم بازی هایم در این سریال هستند.وی درباره كارهای آماده پخش از رسانه ملی گفت: در سریال های تلویزیونی خونمردگی جواد مزد آبادی بن هور و زخم های رویا حسین سهیلی زاده و فیلم شكر تلخ مسعود تكاوری بازی كرده ام.

 


الیزابت امینی

 


الیزابت امینی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بازی ام در سریال تلویزیونی یلدا به تازگی به پایان رسیده ولی زمان پخش آن مشخص نیست.وی افزود: نقش دختری به نام پریوش را ایفا كردم كه بعد از سال ها دوری از وطن به ایران باز می گردد.امینی تصریح كرد: هم بازی هایم در این سریال هوشنگ توكلی، فریبا نادری، مینا نوروزی و ... هستند.وی اظهار داشت: قرار است در فیلم تلویزیونی شبنم به كارگردانی محسن توكلی بازی كنم.

 


شاهرخ فروتنیان

 


شاهرخ فروتنیان گفت: در حال حاضر در فیلم سینمایی برخورد خیلی نزدیك بازی می كنم و در این فیلم نقش یك بازرس آگاهی را ایفا می كنم.وی اظهار داشت: هم بازی هایم در این فیلم، آناهیتا نعمتی، حمیدرضا پگاه، سروش صحت، لادن مستوفی، رامین راستاد، نرگس صفدریان هستند.وی با اشاره به این كه فیلم سینمایی برخورد خیلی نزدیك به كارگردانی اسماعیل میهن دوست ساخته می شود افزود: محمد خزاعی تهیه كنندگی این فیلم را عهده دار است.

 


لیلا اوتادی

 


لیلا اوتادی بازیگر جوان سینما و تلویزیون گفت: به تازگی بازی ام در فیلم سینمایی پسر آدم دختر حوا آغاز شده است. وی با اشاره به این كه هم بازی هایم در این فیلم حامد كمیلی، مهناز افشار، رامبد جوان هستند افزود: فیلم سینمایی، پسر آدم دختر حوا دومین ساخته رامبد جوان است.اوتادی در رابطه با نقش خود در این فیلم گفت: نقش دختری را بازی می كنم كه به تازگی از دبی آمده است. وی گفت: سال گذشته در سریال خونمردگی بازی كردم كه این سریال امسال در ماه محرم پخش خواهد شد.

 


عبدالرضا اكبری

 


عبدالرضا اكبری گفت: هم اكنون در سریال مسافر زمان به كارگردانی مسعود نوابی هنرآفرینی می كنم. وی با اشاره به این كه در نقش گشتاسب در این سریال ایفای نقش می كند افزود: سریال مسافر زمان دوره تاریخی مربوط به ساسانی را روایت می كند.اكبری تصریح كرد: در این سریال علاوه بر من زیبا بروفه، علی دهكردی، جعفر دهقان، پردیس افكاری، مائده طهماسبی، نیما فلاح و جمع كثیری از بازیگران دیگر بازی می كنند.وی در خصوص نقش خود در سریال عملیات 125 به كارگردانی بهروز افخمی گفت: به هر حال این نقش تجربه جدیدی برای من است و مثل همیشه ویژگی های تازه و نویی داشت هرچند كه چندین و چندبار با بهروز افخمی بعد از روز شیطان، فرزند صبح، یازده دقیقه و سی ثانیه همكاری داشته ام.

 


مهناز افشار

 


مهناز افشار گفت: بازی ام به تازگی در فیلم سینمایی پسر آدم دختر حوا آغاز شده است این فیلم سینمایی به كارگردانی رامبد جوان ساخته می شود. افشار اظهار داشت: در فیلم سینمایی پسر آدم دختر حوا نقش وكیلی را بازی می كنم و داستان این فیلم روایت گر قصه 2 وكیل است كه با یكدیگر لجبازی دارند و با هم كار می كنند.وی ادامه داد: لیلا اوتادی، رامبد جوان، حامد كمیلی هم بازی هایم در این فیلم سینمایی هستند.افشار تصریح كرد: بازی ام در فیلم سینمایی شبانه روز به كارگردانی امید بنكدار و كیوان علی محمدی به پایان رسیده است.

 


مجید مظفری

 


مجید مظفری گفت: تهیه كنندگی فیلم تلویزیونی شاه كلید را برعهده دارم كه این فیلم به كارگردانی سامان مقدم برای پخش در عید غدیر ساخته می شود.وی افزود: علاوه بر تهیه كنندگی در كنار بهاره رهنما، امیرحسین رستمی، كیانوش گرامی، محمد ساربان، پروین قائم مقامی، شاپور كلهر، سیروس ابراهیم زاده و ... بازی می كنم.مظفری در خصوص خلاصه داستان این فیلم تلویزیونی گفت: شاه كلید فیلمی طنز است و من در نقش سارقی كه از زندان آزاد شده است ایفای نقش می كنم و ماجراهایی برایش رخ می دهد. وی اضافه كرد: همچنین در سریالی به نام شب می گذرد نیز بازی می كنم كه كارگردانی آن برعهده راما قویدل است و این سریال برای پخش در ایام دهه فجر ساخته می شود.

 


انوشیروان ارجمند

 


انوشیروان ارجمند بازیگر پیشكسوت سینما، تئاتر و تلویزیون كشورمان نیز گفت: در تئاتری به كارگردانی آقای فرهنگ ایفای نقش كردم كه قرار است به زودی برای اجرا عازم لندن شویم.وی اظهار داشت: در فیلم های سینمایی یك وجب از آسمان و تردید بازی كرده ام. ارجمند تصریح كرد: در فیلم سینمایی تردید به كارگردانی واروژ كریم مسیحی نقش خلیفه داستان را بازی می كنم.

 


سعید آقاخانی

 


سعید آقاخانی نیز گفت: در حال نگارش فیلمی 90 دقیقه ای به نام نیش هستم. وی با اشاره به این كه مدتی است كه در فیلم و یا سریال بازی نكرده ام افزود: چندی پیش فیلمی تلویزیونی به نام شاخ به شاخ را نویسندگی و كارگردانی كردم كه نیمه شعبان از رسانه ملی پخش شد.آقاخانی اظهار داشت: از جمله بازیگرانی كه در این فیلم ایفای نقش كردند می توان به فرهاد اصلانی اشاره كرد.

 

Mr.Apix بازدید : 169 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (0)
زندگی خصوصی پوریا پورسرخ

 

از اینکه بعد از نقش فرهاد در فرار بزرگ نقش اصلی چنین مجموعه ای را بازی کردی احساس غرور نمی کردی؟
نه, چون به نظر من نقش های خرچنگ وفا و خاوری خیلی سخت تر و محوری تر از نقش ژوبین بودند و اگر آقایان اصلانی قائمیان و خانم ها توسلی و امینی بر اساس تخصص و قدرت بازی انتخاب شده بودند من فقط ظاهر و سنم به این نقش می خورد. در ضمن من نقش فرهاد را هم خیلی دوست داشتم

سوال: ولی الان همه توجهات به توست و همه جا از ژوبین حرف می زنند.
پور سرخ: شاید ولی دلیل نمی شود که بقیه عالی نبودند دوستان دیگر همه حرفه ای بودند و شناخته شده و من ناشناس بودم.

سوال: چه احساس داری که هر جا می ری همه دورت جمع می شوند و اینقدر مورد توجه هستی؟
پور سرخ: فقط خجالت می کشم و دنبال پاک کردن عرق هایم هستم

سوال: می دانی که این روزها زود می گذرد و هر چقدر بیشتر به جشم بیایی خلا بعدی سخت تر می شود؟
پورسرخ: بله هم از این نظر و هم می دانم که هر چه بیشتر عکسم روی جلدها باشد کارم سخت تر می شود و حساسیت ها رویم بیشتر. من اخلاقا نمی توانم به کسی نه بگویم ولی چون از اول پیش بینی این شرایط را می کردم برای خودم شش هفت نشریه در ژانرهای مختلف را کنار گذاشتم و کاری به بقیه ندارم می دانید که خیلی ها از خودشان می نویسند و تیتر می زنند و کاری از دست بزرگتر از من هم بر نمی آید.

سوال: گفتی صحنه های عصبی سکانس های تیمارستان را کی گرفتید و چه حالی داشتی وقتی حذف شدند؟
پورسرخ: در استودیو گرفتیم و بعد از سفر لبنان. من اول هیجان زده بودم و خواستم هر چه دور و برم هست دور کنند تا خودم را نزنم! بیشتر نمایشنامه رادیویی بود تا بازی سینمایی ! حس نقش را از لبنان داشتم و خلاصه خیلی زحمت کشیدم و اول که متوجه حذف شدم کلی ناراحت بودم ولی بعد در پخش دیدم حق با لطفی بود و آن صحنه ها باعث می شد تماشاگر نسبت به ژوبین حس منفی بگیرد.
سوال: هیچ وقت مقابل بقیه کم نیاوردی؟
پور سرخ: جواب لطف کارگردان دوستانه و صمیمی بود من بیشتر می ترسیدم که زحمت دیگران را به باد بدهم با اصلانی بازی نداشتم ولی در سوئیت با هم بودیم و خیلی کمکم می کرد مثلا بعد از سکانسی که ژوبین فهمید وفا به دروغ گفته ازدواج کرده و منتظرش بوده گفت: از امشب ژوبین خیلی بزرگ میشه و همین خیلی کمکم کرد. قائمیان و خانم توسلی و امینی هم که در کمک سنگ تمام گذاشتند.

سوال: قضیه sms های لطفی چیست؟
پورسرخ: ( می خندد) معمولا در پشت صحنه های سینما غیبت این و آن رواج دارد. آقای لطفی برای یکدست نگه داشتن فضا و ایجاد جو دوستی صدها sms آماده داشت و هر وقت کسی نزد او شروع به گله گذاری از دیگری می کرد بلافاصله جوک می خواند تا موضوع عوض شود.

سوال: از وضعیت جدیدت راضی هستی؟
جواب: اساتیدی دارم که به م لطف دارند و مواظبم هستند دایره مشاورانم وسیع تر شده و خیلی مواظب رفتار و حرکاتم در رفت و آمد ها هستم. انتخاب بعدی برایم سخت و مهم شده و دیگر نمی توانم مثل سابق زندگی کنم و باید با مردم و مطبوعات بهتر رفتار کنم . در کل وضعیت سخت و محدودی است ولی شیرین هم هست راضی هستم شکر.

سوال: ویژگی های همسر مورد نظرت چیست؟
پورسرخ: صبور, مهربان , خانواده دار, با وفا, و فهمیده

سوال: مدرک تحصیلی ات چیست؟
پورسرخ: دانشجوی ترم دوم دکترای فیزیولوژی گیاهی. فعلا فوق لیسانس دارم.

زندگی خصوصی پوریا پورسرخ

محل تولد: جردن
سال تولد: نمی گویم
ماه تولد: تیر
قد: 182
وزن : متغییر بین 75 تا 80

 

Mr.Apix بازدید : 197 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (0)
زندگی به سبک امین حیایی و همسرش !!
به سراغ امین حیایی بازیگر محبوب سینمای کشور ایران و همسرش نیلوفر خوش خلق یکی از بازیگران خوب سینما می رویم تا از زندگی این دو زوج هنرمند بیشتر بدانیم.

بهترین دوست صمیمی ات در سینما چه کسی است؟
امین حیایی:محمدرضا شریفی نیا دوست خوبی است,هر چقدر درباره او بگویم کم گفتم.او خیلی ها را به دنیای بازیگری معرفی کرد و گردن خیلی ها حق دارد.من همیشه از راهنمایی ها و مشاوره هایش استفاده کرده ام.در این چند سال اخیر ما همدیگر را زیاد دیدیم چرا که پروژه کلاه پهلوی را با هم کار کردیم و من از بودن در کنار او خاطرات خوبی دارم.
 

نظر شما در مورد اینکه با یک هنرمند ازدواج کرده اید چیست؟
نیلوفر خوش خلق:شاید خیلی ها تصورشان این باشد که پیوند من و امین تنها به خاطر سینما بود,اما معرفت و منش و اخلاق امین من را به خودش جذب کرد.به اینکه با یک هنرمند ازدواج کرده ام توجه نمی کنم و فقط به این فکر می کنم من و امین زندگی آرامی داریم و امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

آیا این دو زوج هنرمند به ورزش هم علاقه دارند؟
امین حیایی:من به ورزش کردن خیلی علاقه دارم برخی مواقع به خاطر مسائل کاری نمی توانم به صورت روزانه ورزش کنم و لی خوب ورزش را در برنامه های خودم قرار می دهم و از بین ورزش ها سوار کاری و اسکی را خیلی دوست دارم.

نیلوفر خوش خلق:من و امین کم و بیش به باشگاه های سوارکاری می رویم,امین خیلی به سوارکاری علاقه داره و حتی زمانی که فهمید من هم به سوارکاری علاقه مند شدم خیلی خوشحال شد و سعی می کنه که در اوقات فراغت من را به سوارکاری ببرد.

آیا به ورزش فوتبال علاقه دارید؟
امین حیایی:کم و بیش فوتبال را از تلویزیون نگاه می کنم.

طرفدار چه تیمی هستید؟
امین حیایی:طرفدار تیم خاصی نیستم اما زمانی که وقت داشته باشم حتما بازی های ملی را دنبال می کنم.
 

اهل سفر و تفریح هستید؟معمولا به کجا سفر می کنید؟
نیلوفر خوش خلق:من و امین عاشق سفر و تفریح هستیم البته اگر وقت داشته باشیم.در ایران اگر فرصتی پیش بیاید به شمال کشور می رویم و یک منطقه خوش آب و هوا به نام مازی چال هستش که بیشتر به آنجا می رویم.به بیشتر کشورهای اروپایی هم سفر کرده ایم و بیشتر فرانسه را می پسندیم.

چطور شد که وارد عرصه بازیگری شدید؟
امین حیایی:من از دوران نوجوانی عاشق تئاتر بودم و در دوران تحصیل در تئاترهای مدرسه ایی حضور پررنگی داشتم.تا اینکه به خدمت سربازی رفتم و سرباز نیروی هوایی شدم  و آن روزها لباس آبی سرمه ای نیروی هوایی را می پوشیدم.در آنجا بود که یک تیم تئاتر تشکیل دادیم و در همین دوران بود که خانم ثریا قاسمی بازی من را دیدند و من را به اصغر هاشمی معرفی کردند.
Mr.Apix بازدید : 255 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (0)
پركارترین بازیگر زن ایران(۲۵فیلم در ۵ سال )
نگاهی به كارنامه بازیگری الناز شاكردوست


شاخص ترین ویژگی «الناز شاكردوست»  پركاربودنش است. آمار و ارقام مربوط به فیلم‌هایی كه از سال ۸۴ تا الان بازی كرده، حیرت‌آور است یعنی ۲۵ فیلم در ۵ سال. او به طور متوسط از آغاز دوران بازیگری‌اش، سالانه پیشنهاد حضور در پنج فیلم سینمایی را پذیرفته است. این تعداد فیلم برای سینمایی كه بهترین بازیگرانش برخی اوقات با بیكاری دست و پنجه نرم می‌كنند، رقم قابل توجهی است. این در حالی است كه شاكردوست در لابه لای این همه فیلم، بعضا بازی‌های درخشانی نیز ارائه داده و نظر هیئت داوران جشنواره‌های مختلف را جلب كرده است. در بین بازیگران سینمای ایران «امین حیایی» به پركار بودن مشهور است اما در این حوزه، «شاكردوست» گوی سبقت را از این بازیگر ربوده است. حیایی در طول ۱۷ سال در حدود ۳۰ فیلم و ۴ سریال بازی كرده است. یعنی به طور متوسط او هر سال در ۲ پروژه سینمایی حضور داشته است. باید در نظر داشت كه «شاكردوست» ۱۲ سال دیرتر از رقیبش پا به دنیای سینما گذاشته است، اما با روندی كه در پیش گرفته است، احتمالا تا چند سال دیگر، به رقم ۳۰ فیلم امین حیایی هم برسد. برای درك بهتر «پركار بودن» این بازیگر، می‌توانید به فهرست بازیگران فیلم‌های در حال نمایش توجه كنید. در سه فیلم یعنی«دلخون» ساخته محمدرضا رحمانی، «كیش و مات»  ساخته جمشید حیدری و «دو خواهر» ساخته رضا بانكی «شاکردوست» جزو بازیگران اصلی است.
 
فیلم «حركت اول» (فرهاد نجفی) با بازی او نیز در نوبت اكران قرار دارد. هم چنین وی چند فیلم نمایش داده نشده هم دارد كه ممكن است امسال اكران شود. فیلم‌هایی چون باد در علفزار می‌پیچد (خسرو معصومی) در میان ابرها (روح ا... حجازی) و پوسته (مصطفی آل احمد) كه هنوز امكان نمایش عمومی ‌را پیدا نكرده اند. در كنار همه این فیلم‌ها، شاکردوست به تازگی بازی در فیلم «چراغ قرمز» را به پایان رسانده و قرارداد بازی در فیلم «از ما بهتران» (مهرداد فرید) و «شرخر» (حسین شهابی) را نیز امضا كرده است. همین پركار بودن موجب شده است نامش همیشه بر سر زبان‌ها باشد و همواره، در معرض دید نشریه‌های سینمایی قرار گیرد. شاکردوست همیشه یا فیلمی ‌در حال اكران دارد یا مشغول بازی در فیلمی ‌جدید است. بنابراین هوادارانش هر زمان به سراغ سالن‌های سینما یا اخبار سینمایی بروند با دست پر برمی‌گردند و مطلبی درباره او پیدا می‌كنند.

هم زمان در دو فیلم بازی نمی‌كنم
در سینمای ایران بسیاری از ستاره‌ها از حضور هم زمان در پروژه‌های مختلف سینمایی در طول یك سال پرهیز می‌كنند. چرا كه می‌ترسند نتوانند روی یك نقش و یك شخصیت تمركز كنند. در كل لقب «پركار بودن» در سینمای ما بیشتر یك اتهام به شمار می‌رود. زیرا هیچ كس به حضور پررنگش در پروژه‌های سینمایی، افتخار نمی‌كند. به همین دلیل است كه وقتی از «شاكردوست» درباره دلیل پركار بودنش می‌پرسیم، بلافاصله واكنش نشان می‌دهد و می‌گوید: این که می‌گویند شاکردوست خیلی پرکار است را قبول ندارم. متاسفانه تعداد بازیگران دختر و پسر سینمای ما، به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و با توجه به تولید زیاد فیلم در ایران، سالی چهار- پنج فیلم بازی کردن «پرکاری» به حساب نمی‌آید. شاید این موضوع به این دلیل مطرح می‌شود که من هم زمان دو فیلم روی پرده دارم. اما واقعا در بعضی از مقاطع با توجه به این که چند پیشنهاد هم داشتم و می‌توانستم کار کنم، شش ماه کار نکردم. «شاکردوست» از آن دسته بازیگرانی است كه سعی می‌كند اول پرونده یك فیلم را ببندد و بعد به كارهای جدید فكر كند. خودش در این رابطه می‌گوید: در مجموع بین هر کاری که بازی می‌کنم حدود سه تا چهار ماه وقفه قائل می‌شوم. ولی شما اگر بازیگران دیگر را نگاه کنید درمی‌یابید که سه کار را، هم زمان انجام می‌دهند. پس من نسبت به دیگر دوستان پرکار نیستم.

گیشه‌ها دوستش دارند
«الناز شاكردوست» علاوه بر ركورد پركار بودن، یك ركورد دیگر هم در كارنامه‌اش دارد. او در سال ۸۴ كه دومین سال ورودش به سینما بود، توانست بر صدر جدول پول سازترین بازیگران زن تكیه زند. در آن سال فیلم‌های «گل یخ» (كیومرث پوراحمد)، «عروس فراری» (بهرام كاظمی) و «مجردها» (اصغر‌هاشمی) از این بازیگر اكران شد كه همگی گیشه‌های داغ و پررونقی داشت. این سه فیلم در مجموع با فروش یک میلیارد و نهصد و بیست میلیون تومان، به موفقیت تجاری خوبی دست یافت و در ردیف پرفروش ترین‌های سال قرار گرفت. در سال ۸۴ «مریلا زارعی» و «مهناز افشار» كه از بازیگران قدیمی‌تر بودند، رده‌های دوم و سوم این جدول را تصاحب كردند. «الناز شاكردوست» با همین چند فیلم به یك مهره موفق و مطمئن در سینمای تجاری بدل شد. تهیه كننده‌ها روی این بازیگر به عنوان یكی از مولفه‌های فروش حساب ویژه‌ای باز می‌كردند. «بی وفا» اصغر نعیمی، «چند می‌گیری گریه کنی؟» شاهد احمدلو، «مجنون لیلی» قاسم جعفری و «کیش و مات» جمشید حیدری فیلم‌هایی بود كه روند موفقیت شاكردوست را در سینمای تجاری و عامه پسند تكمیل و تثبیت كرد. با این حال خود او خیلی دوست نداشت به چنین جایگاهی دست یابد. به همین دلیل بود كه به تدریج، تغییر مسیر داد و سمت و سوی نگاهش را متوجه فیلم‌های فرهنگی و ارزشمند كرد. این تغییر مسیر را كاملا می‌شد از واكنش گلایه آمیزش، به سوال خبرنگاران در جلسه‌های مطبوعاتی جشنواره بیست و ششم فیلم فجر فهمید.

به من نگویید بازیگر «سینمای بدنه»
ماجرا از این جا آغاز شد كه در جلسه مطبوعاتی فیلم «در میان ابرها» یكی از منتقدان، او را «بازیگر سینمای بدنه» خطاب كرد. او كه از این عنوان ناراحت شده بود، گفت: وقتی به من می‌گویند «بازیگر سینمای بدنه» احساس خوبی پیدا نمی‌كنم. چون انتخاب‌هایی كه كرده ام با ریسك همراه بوده است و از دل خودم برای این فیلم‌ها مایه گذاشته ام.  او با ابراز گلایه از اهالی مطبوعات ادامه داد: من به سختی سر كارهایی در بیابان یا جنگل می‌روم، در حالی كه به راحتی می‌توانم در فیلمی‌ كه لوكیشنش در تهران است بازی كنم. البته او حق داشت كه از این طرز برخورد دلگیر شود. چرا كه او در كنار بازی در فیلم‌های پیش پا افتاده تجاری، در فیلم‌های قابل تاملی چون: چه کسی امیر را کشت؟ (مهدی کرم پور)، قاعده بازی (احمدرضا معتمدی)، خدا نزدیک است (علی وزیریان)، اتوبوس شب (کیومرث پوراحمد)، در میان ابرها (سیدروح ا... حجازی) و باد در علفزار می‌پیچد (خسرو معصومی) بازی‌های قابل توجهی ارائه داده بود و حتی به دلیل نقش آفرینی در چند فیلم چند بار تا مرز دریافت سیمرغ و تندیس بهترین بازیگر هم پیش رفت.

تلاش برای دیده شدن فیلم‌های هنری
او با حضور در فیلم‌های این چنینی، بخشی از اعتبارش نزد مخاطبان عام را صرف كار كرد، تا شاید بتواند به دیده شدن فیلم کمک کند. این نكته ای بود كه تهیه كننده فیلم «در میان ابرها» (كه كارگردانی ناشناخته و تازه كار داشت) نیز به آن اشاره كرد. او با اشاره به این كه بازیگرهای ستاره می‌توانند تماشاگر را به سینما بكشانند، بهره گیری از «شاكردوست» را یك كمك دوجانبه خواند و گفت: فیلم ما امکان تجاری برای دیده شدن ندارد و حضور بازیگر بسیار مهم است. اما باید این نکته را هم در نظر داشت که اگر بازیگر مناسب نقش نباشد، هم خود ضربه می‌خورد و هم به فیلم ضربه می‌زند. شاكردوست در فیلم «در میان ابرها» كه خودش آن را نقطه عطف كارهایش می‌داند، نقش دختری مسافر به نام «نورا» را بازی می‌كند. فیلم قصه نوجوانانی را روایت می‌كند كه در مرز، با گاری باری مسافران را حمل می‌كنند. در جریان این كار، ارتباطی عاطفی بین یكی از نوجوانان با این دختر پیش می‌آید. شاکردوست در فیلم «دلخون» محمدرضا رحمانی نیز با همین هدف به گروه بازیگران پیوست. فیلم ساز چون تجربه دیده نشدن فیلم «ستایش» را از سرگذرانده بود، تلاش داشت برای ساخت «دلخون» به مخاطب بیشتر توجه کند. از این رو سراغ ستاره ای چون «الناز شاکردوست» را گرفت و نقش کلیدی وکیل داستان را به او سپرد.

سه بار نامزدی بدون سیمرغ و تندیس
همان طور كه اشاره شد شاكردوست چند بار شانس دریافت جایزه بهترین بازیگر زن را پیدا كرده، اما تاكنون هیچ جایزه ای نصیبش نشده است. او در نهمین و دهمین دوره جشن خانه سینما به ترتیب برای فیلم‌های «مجردها» و «چه کسی امیر را کشت؟» نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. در فیلم «چه کسی امیر را کشت؟» گرچه حضور کوتاهی داشت، اما در همان چند دقیقه نقش متفاوتش را آن چنان جذاب و باورپذیر ارائه داد که نظر منتقدان و داوران را به سمت خودش جلب كرد. «عسل» این فیلم دختری است پرخاش گر و لمپن كه با لحن و رفتار پسرانه اش، بخشی از جوانان نسل سومی ‌امروز را نمایندگی می‌كند. او هم چنین در جشنواره بیست و ششم فجر، برای فیلم «باد در علفزار می‌پیچد» نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شد. اما بخت با او یار نبود. چون در آن سال گلشیفته فراهانی و هنگامه قاضیانی رقابت فشرده ای با هم داشتند و در نهایت هنگامه قاضیانی، برای فیلم «به همین سادگی» سیمرغ را از آن خود كرد. او با پذیرفتن كاراكتر «باد در علفزار می‌پیچد» نشان داد كه در دوران جدید بازیگری‌اش، چقدر دغدغه متفاوت بودن دارد. فرو رفتن در قالب یك دختر روستایی، برای بازیگری كه همواره در محیط شهری دیده شده است، ماموریت دشواری بود كه «شاكردوست» از پس آن برآمد. آن هم برای بازیگری كه به دلیل بازی در نقش‌های كلیشه ای «نوعروس» (گل یخ، عروس فراری، قتل آنلاین و قاعده بازی) و «دختر پایین شهری» (بی وفا،  چند می‌گیری گریه كنی؟) در معرض بیشترین انتقادها قرار گرفته بود.

در جست وجوی نقش‌های متفاوت
او سعی كرد در فیلم‌های جدیدش از نقش ‌های تكراری پیشینش فاصله بگیرد. در فیلم «دو خواهر» در قالب زنی پر جنب و جوش فرو می‌رود كه برای سومین بار تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرد و با خواهرش که استاد دانشگاه است، (نیکی کریمی) دچار مشکل می‌شود. در فیلم اکشن «حرکت اول» نقش دختری را بازی می‌کند که قهرمان مسابقات اتومبیل رانی است. در فیلم «چراغ قرمز» با دو گریم متفاوت در طول فیلم ظاهر می‌شود که به گفته خودش در یکی از گریم‌ها با لوله‌های قطور داخل بینی اش کاملا از چهره واقعی اش فاصله می‌گیرد.

حاضر نیستم در هیچ تله فیلمی‌ بازی کنم
الناز شاكردوست دانش آموخته تئاتر از دانشكده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران و متولد سال ۱۳۶۳ در یكی از محله‌های تهران است. وی سال ۸۳ و زمانی كه بیست سال داشت با بازی در فیلم «گل یخ» ساخته کیومرث پوراحمد وارد دنیای سینما شد. ظرف کمتر از یک سال نیز در پنج فیلم سینمایی نقش آفرینی کرد. او بعدها در یكی از بهترین فیلم‌های پوراحمد یعنی «اتوبوس شب» حضور كوتاهی داشت و در چند سكانس، نقش همسر یك رزمنده را بازی كرد. او بارها در گفت وگوهایش به این نكته اشاره كرده است كه حضورش را در سینما، مدیون فردی به نام «كیومرث پوراحمد» است. چرا كه برای اصلی ترین نقشش به یك دختر ۱۸ ساله بی تجربه اعتماد كرد. شاكردوست در آن زمان تئاتر دانشجویی بازی می‌كرد و «پوراحمد» همان جا، بازی‌اش را پسندید. البته او در كارنامه اش حضور حرفه‌ای در تئاتر ندارد. همین طور تا به حال در هیچ تله فیلم یا سریال تلویزیونی هم بازی نكرده و یك بازیگر سینماست. او می‌گوید: به هیچ عنوان حاضر نیستم در فیلم‌های تلویزیونی (تله فیلم) بازی کنم. چون معتقدم در این کارها اصلا چیزی به نام «هنر» جریان ندارد. زمان و بودجه محدودی را برای ساخت این گونه فیلم‌ها در نظر می‌گیرند. فشار کار زیاد است؛ آن هم برای کاری که صرفا یک بار هم بیشتر پخش نمی‌شود و برایش زمان و فکر کافی هم صرف نمی‌شود.
 
حالا پس از این بیست و چند فیلمی ‌كه از «شاکردوست» دیده ایم، می‌توانیم درباره كارنامه بازیگری‌اش قضاوت كنیم. شیوه كار او چنین است: حضور در چند فیلم تجاری و پس از آن حضور در فیلم‌های مهجور و در عین حال ارزشمند به منظور جذب مخاطبان عام به سمت این گونه فیلم‌ها. او تا به حال سعی كرده است در این مسیر تعادل را حفظ و زمان و توانش را صرف هر دو گروه كند. باید منتظر ماند و دید كه در آینده كارنامه حرفه ای اش، سنگینی یكی از دو كفه سینمای تجاری و سینمای هنری بیشتر می‌شود یا هم چنان می‌تواند تعادل بین این دو را حفظ كند.

درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 67
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 88
  • باردید دیروز : 103
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 227
  • بازدید ماه : 88
  • بازدید سال : 19,779
  • بازدید کلی : 162,360