close
تبلیغات در اینترنت
قوانین افزوده شده به قواعد ۱۲گانه‌ی انیمیشن (قسمت اول)
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

قواعد ۱۲گانه‌ی انیمیشن سنتی در دهه‌ی ۱۹۳۰ کنار هم قرار داده شده‌اند ولی تکنیک‌های انیمیشن همچنین استایل آنها به مقدار زیادی تغییر کرده است. افق دید تولیدات و دنیای اطراف صنعت انیمیشن هم دستخوش تغییراتی شده است، این قواعد منحصر به استایل انیمیشن دهه‌ی ۹۰ که بیشتر به صورت دستی و Pose to Pose کار می‌شده‌اند هستند؛ امروز تکنیک‌های مختلفی در یک انیمیشن بلند همزیستی دارند، فیلم‌های مستقل، بازی‌های رایانه‌ای و موزیک‌ویدئو‌ها هم از این اتفاق…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

قوانین افزوده شده به قواعد ۱۲گانه‌ی انیمیشن (قسمت اول)

Mr.Apix بازدید : 104 چهارشنبه 18 مرداد 1391 نظرات ()

قواعد ۱۲گانه‌ی انیمیشن سنتی در دهه‌ی ۱۹۳۰ کنار هم قرار داده شده‌اند ولی تکنیک‌های انیمیشن همچنین استایل آنها به مقدار زیادی تغییر کرده است. افق دید تولیدات و دنیای اطراف صنعت انیمیشن هم دستخوش تغییراتی شده است، این قواعد منحصر به استایل انیمیشن دهه‌ی ۹۰ که بیشتر به صورت دستی و Pose to Pose کار می‌شده‌اند هستند؛ امروز تکنیک‌های مختلفی در یک انیمیشن بلند همزیستی دارند، فیلم‌های مستقل، بازی‌های رایانه‌ای و موزیک‌ویدئو‌ها هم از این اتفاق مستثنی نیستند.

در دهه‌ی ۱۹۳۰ بسیاری از تکنیک‌های انیمیشن در حال گسترش و فهم بودند، مثل حرکت‌های دوربین و تکنیک‌های نورپردازی. به عنوان مثال: روتوسکوپی و استاپ‌موشن تکنیک‌هایی بودند که کمتر از انیمیشن دستی کار می‌شدند. بعد از این دهه، ابزارهای جدیدی ظهور کردند که حرفه‌ی انیمیشن را دگرگون ساختند؛ مانند: انیمیشن کامپیوتری، تدوین غیرخطی، تلوزیون، کامپوزیت، موشن کپچر و… .

تمامی فرم‌های هنری از جمله انیمیشن، از دهه ۳۰ به بعد به صورت گسترده‌ای رشد کردند، زبان‌های جدید و قواعد تازه ایجاد شدند. به همین دلیل زمان آن فرا رسیده تا اصول جدیدی اضافه و تفسیر شوند. همچنین نیازمند اضافه کردن تعدادی اصل به اصول پایه هستیم که خود محصول رشد امروزه‌ی تکنیک‌ها و قابلیت‌های انیمیشن است. این ۶ اصل جدید به طور کلی عبارت‌اند از:

(۱۳) ۱- Limited Animation

(14) 2- Cinematography

(15) 3- Facial Animation

(16) 4- Visual Styling

(17) 5- Motion Blending

(18) 6- User-Controlled Animation


قانون جدید(۱۳)
Limited Animation :

در ابتدا Limited Animation به عنوان استایل ناتوان در ایجاد حرکات روان و سلیس شناخته می‌شد. ولی در سراسر این دهه Limited Animation گسترش داده شد و به عنوان تکنیکی گویا در این صنعت موفقیت‌های خوبی کسب کرد. ۲ نوع از

 اصلی‌ترین سبک‌ها عبارت اند از:
۱- سبک انیمه ژاپنی

۲- سری انیمیشن‌های تلوزیونی آمریکا که در استایل دهه۶۰ کارهای Hanna Barbara است.

امروزه انیمه تنوعی از حرکات را شامل می‌شود که بر اساس اولین کارهای پیشگام این سبک Osamu Tezuka سازنده‌ی Kimba the white Lion است. در کل، انیمه در مورد ساخته و پرداخته کردن خصوصیات صورت کاراکترها به صورت Stylize است. کاریکاتورهای اغراق آمیز، مثل چشم‌های بسیار درشت که به صورت سراسری در کاراکترهای انیمه دیده میشود.

برخی از خصوصیات Limited Animation عبارت‌اند از: صحنه‌هایی که Motion Hold هستند. صحنه‌های فیکس با تاثیر باد. انیمیشن‌های صورت به صورت مینیمال. حرکات‌اغراق‌آمیز صورت در حالی که بدن فیکس است. POVهایی با پرسپکیتو اغراق آمیز. کاراکترانیمیشن‌های Loop روی بکگراند‌های Loop . برش تصویر در اکشن‌های موازی. بازنمایی جلوه حرکت و سرعت با خطوط متحرک.

بسیاری از این تکنیک‌ها قابل تامیم به انیمیشن کامپیوتری هستند؛ امروزه بسیاری از انیمیشن‌های مستقل از قدرت این امکانات بهره ‌می‌برند.

 

 

 

قانون جدید (۱۴)  Cinematography و Editing :

انیمیشن کامپیوتری قابلیت کنترل غیرموازی دوربین‌ها و نورها را به ما می‌دهد، همچنین تدوین غیرخطی سهولت و انعطاف پذیری بیشتری در کار با Image Sequance ها را در ساختار تصویر در اختیارمان می‌گذارد.  تحولات این عرصه به ما کمک می‌کند تا با استفاده از زبان بصری سینما و ابزارهای تدوین روند داستانگویی را تغییر دهیم. وقتی دوربین روی سه‌پایه هست، پرفورمنس بازیگران را رکورد می‌کند و در این میان تدوین نقش مهمی ایفا می‌کند و وظیفه‌اش برش و به هم چسباندن ترتیب شات‌هایی هست که قبلا تعیین شده‌اند. فیلمبرداری و تدوین جزو مولفه‌های حیاتی انیمیشن کامپیوتری هستند. این دو می‌توانند به صورت پویا داستان را به پیش ببرند.

قانون جدید(۱۵) Facial Animation :

تفکرات و احساسات کاراکتر از طریق حالات صورت اوست که منتقل می‌شود، این جزو امتیازات زبان غیر شفاهی و جوهره‌ی اصلی ارتباط آدمی است. انیمیشن سه‌بعدی کامپیوتری نسبت به دیگر تکنیک‌های انیمیشن، بیشترین کنترل را روی اجزای صورت دارد مثل حرکت‌های ظریف چشم، ابروها و ماهیچه‌های کوچک. این قابلیت تکنیکی می‌تواند به سهولت کار در پروژه بینجامد تا قبل از تولید روی قابلیت‌های کاراکتر بیشتر فکر کنید.

 Facial Action Coding System یا FACS توسط روانشناس Paul Ekman و دیگران گسترش یافت و منبع مناسبی برای انیمیشن صورت است. حالات صورت کاراکترGollum در ارباب حلقه‌ها مثال خوبیست از استفاده‌ی FACS. این روش هفت حالت اصلی احساسی صورت را بیان می‌کند:

Happiness  خوشحالی

Sadness  غم

تصویر از: face-and-emotion.com

Surprise  تعجب

Fear  ترس

Anger  خشم

 Disgust تنفر

 Contempt تحقیر

انیمیشن صورت در ترکیب با این احساسات هستند. به یاد داشته باشید همبستگی  بین شدت حالت صورت ‌و احساس وجود دارد. انیمیت این احساسات در قدم‌های آتی بر اساس شدت و سرعت عکس‌العمل احساسی کاراکتر کامل می‌شوند، متعادل یا قوی، آهسته یا سریع! همه چیز ارتباط به زمانبندی‌تان دارد.

مفهوم جالب دیگری که در خصوص FACS صدق می‌کند، حرکاتی سریع هستند که بر اساس تحقیق Ekman در کمتر از کسری از ثانیه اتفاق می‌افتند، این حرکات را اصطلاحا Microexpression می‌نامند.

همانطور که قبلا هم اشاره شد بر اساس مقدار کنترل صورت و پیچیدگی آن، تاثیر مثبتی رو استایلینگ کاراکتر و جریان تولیدتان می‌گذارد. بر اساس مقدار پیچیدگی کاراکتر راه و روش ساده یا پیچیده‌ای برای کنترل صورت کاراکتر برنامه‌ریزی می‌کنیم، ولی همیشه نگاهی به وضعیت احساسی و بازی کاراکتر در طول داستان داشته باشید.

 

 

منبع:puyanama.comرسانه تخصصی انیمیشن

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 53
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 86
  • بازدید ماه : 761
  • بازدید سال : 4,433
  • بازدید کلی : 57,217