close
تبلیغات در اینترنت
طراحی از مشاهده‌ی موضوع شروع می‌شود‌
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

  هنگامی که تصمیم می‌گیریم تا از سوژه‌های اطراف زندگی طراحی کنیم، یا طراحی بر پایه‌ی مشاهده انجام دهیم، تمایل داریم بیشتر در مورد ابزارها و تکنیک‌ها صحبت کنیم، خصوصا در مورد کار فیزیکی طراحی! اما طراحی قبل از آنکه مداد را بردارید شروع شده است! زمانی شروع می‌شود که…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

طراحی از مشاهده‌ی موضوع شروع می‌شود‌

Mr.Apix بازدید : 28 دوشنبه 07 مهر 1393 نظرات ()

 

franz-dvorak-drawing

هنگامی که تصمیم می‌گیریم تا از سوژه‌های اطراف زندگی طراحی کنیم، یا طراحی بر پایه‌ی مشاهده انجام دهیم، تمایل داریم بیشتر در مورد ابزارها و تکنیک‌ها صحبت کنیم، خصوصا در مورد کار فیزیکی طراحی!

اما طراحی قبل از آنکه مداد را بردارید شروع شده است!

زمانی شروع می‌شود که خودمان را در مکان و فضای سوژه احساس کنیم و شروع کنیم آن را بررسی کردن، تا شکل، فرم و پیچیدگی‌های خاصی که ما را مجذوب خود کرده است را روی کاغذ پیاده کنیم.

بسیاری از طراحی‌ها از مدل، تمرینی هست برای کسب روشِ جدید برای دیدنِ سوژه، با توجه به اینکه قبلا آن را نداشته‌اید، و پیدا کردنِ جزئیات در چیزهایی که شما را به خود می‌کشاند.

البته که حساسیتِ بیشتر در این موضوع باعث می‌شود تا طراحی‌های شما دقیقتر و قابل باورتر شوند. همچنین، حتی مهمتر از این:

وقتی از سوژه طراحی می‌کنید، “مشاهده” منبع الهام‌بخش هنرمند است. هرچقدر حساس‌تر مشاهده و بررسی کنید، بیشتر از محیط اطراف الهام خواهید گرفت.

وقتی یاد بگیرید که چگونه مشاهده و بررسی کنید، تماما زاویه دید شما تغییر می‌کند و نتیجه، طراحیِ برپایه‌ی مشاهداتِ دقیق خواهد بود.

تجربه‌ای از مشاهده و تحلیل در حافظه:

اگر چشمانتان را ببندید و در ذهن‌تان اتاقی که در آن بوده‌اید را مجسم کنید، چه مقدار از آن را به صورت دقیق به خاطر خواهید آورد؟ (زودباش، امتحان کن!)

vilhlem-hammershoi-interior-painting

چه تعداد آبجکت را فراموش کرده‌اید؟

چه مقداری را به یاد دارید؟ اما قادر به تصویر شفاف آن نیستید؟

آیا به خاطر دارید که اتاق چطور روشن بود؟

رنگ‌های خاص؟

فاصله‌ی میانِ اشیا؟

به خصوص اگر این اتاق دائما در اشغال شما باشد، این می‌تواند تمرین چشم باز کردن باشد، آوردنِ آگاهی به نگاه کردن‌های معمولی ماست که باعث دیدن و بررسی کردن هرچه دقیق‌تر خواهد شد.

تفاوت میانِ نگاه کردن و دیدن

da-vinci-mona-lisa-detail
لئوناردو داوینچی معتقد بود که چشم انسان میداند که چگونه ببیند اصطلاحا saper vedere . این نکته بسیار مهم است، اما نه فقط در خلق هنر بلکه در تمامی ابعاد زندگی انسانی.

در زندگی روزمره‌ی ما، اغلب دنیا را به شیوه‌ی “سطحی” می‌بینیم. همانطور که در ورزش بالا نشان داده شد، اسکن اتاقی که در آن هستید باعث می شود تا تصاویر و آگاهی مبهمی از محیط اطراف را به خاطر آورید. آنچه که تحت این شرایط نگاه می‌کنیم در حافظه باقی نمی‌ماند، و از تشریح جزء به جزء آن عاجز هستیم.

برای داشتنِ توانایی تجسمِ یک موضوع به صورتِ شفاف، نباید صرفا به آن نگاه (Looking) کنیم، باید آن را ببینیم(Seeing).

ابزارِ مشاهده، تجربه‌ی بصری سوژه است. معنا بخشیدن به آن در سطحِ تصویری.

 ما قادر هستیم که به سوژه‌ای، تا زمانی که چشم‌‍های خود را به آن معطوف کرده ایم نگاه کنیم، اما توجه کامل و آگاهی را نیز باید دخالت دهیم. هنگامی که این کار را انجام می‌دهیم، به سوژه این فرصت را می‌بخشیم تا تاثیری روی ما بگذارد. تنها در این صورت می‌تواند به مدت طولانی در ذهن ما بماند.

این مهم است چون: تمامی طراحی‌ها از ذهن است.

حتی وقتی بر اساس مشاهده و بررسی کار می‌کنید، همیشه لحظاتی هستند که چشم‌تان را ار سوژه برمی‌دارید تا به کاغذ نگاه کنید. در این لحظه شما از روی دیدن طراحی نمی‌کنید، شما چیزی را طراحی می‌کنید که به خاطر سپردید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 35
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 66
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 456
  • بازدید سال : 1,533
  • بازدید کلی : 56,818