close
تبلیغات در اینترنت
«دوسالانه‌ی پویانمایی» مؤثرترین جشنواره‌ی ایران است‌
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

  «دوسالانه‌ی پویانمایی» مؤثرترین جشنواره‌ی ایران است‌         مریم قربانی‌فر   فطیما یثربی از آن دسته هنرمندان ایرانی است که نه تنها در پویانمایی یعنی تخصص اصلی‌اش و نوآوری‌های بسیاری را وارد کرده است، بلکه در این مسیر انیمیشن را در تلفیق آثار…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

«دوسالانه‌ی پویانمایی» مؤثرترین جشنواره‌ی ایران است‌

Mr.Apix بازدید : 28 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات ()

 

«دوسالانه‌ی پویانمایی» مؤثرترین جشنواره‌ی ایران است‌

 

 

 

 

مریم قربانی‌فر
 Fatima_Yasrebi_Puyanama

فطیما یثربی از آن دسته هنرمندان ایرانی است که نه تنها در پویانمایی یعنی تخصص اصلی‌اش و نوآوری‌های بسیاری را وارد کرده است، بلکه در این مسیر انیمیشن را در تلفیق آثار دیگر بسیار آزموده است. فطیما یثربی متولد سال ۱۳۵۴، دانش‌آموخته رشته نقاشی در مقطع کارشناسی و رشته‌ کارگردانی پویانمایی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی از سال ۱۳۸۲ فعالیتش را در زمینه تولید پویانمایی آغاز کرده است و در هفتمین جشنواره پویانمایی تهران جزو هیأت انتخاب بوده است و در هشتمین دوسالانه پویانمایی که همزمان با دهه فجر امسال برگزار می‌شود بر کرسی هیأت داوران نشسته است. از مهم‌ترین آثار او می‌توان به فیلم‌های «صندلی‌ها»، «هیچ»، «لبخند مترسک» و مجموعه دو‌بعدی «قصه‌ پنج انگشت» اشاره کرد. وی در جشنواره فیلم شانگهای نیز با انیمیشن صندلی‌ها حاضر شد. همچنین یثربی در پروژه‌ Dog jam Guard به کارگردانی بیل پلیمپتون نیز به‌عنوان انیماتور حضور داشته است. آنچه در پی می‌آید گفت‌وگوی «قانون» با ایشان است.

خانم یثربی چه اتفاقی افتاد که یک دانش‌آموخته رشته نقاشی به سمت کارگردانی انیمیشن و پویانمایی رفت؟ جذابیتش برای شما از کجا آغاز شد؟

از همان ابتدا گرایش من به کاریکاتور و کارتون و انیمیشن به عنوان مقوله‌ای جذاب در هنرهای تصویری بود؛ ولی با تشویق‌های پدرم که از دوران کودکی من را با نقاشی‌های معتبر اروپایی و دوران رنسانس آموزش داده بود جذب رشته نقاشی شدم؛ اما سبک آثارم بسیار اغراق‌آمیز و اکسپرسیو بود. تا جایی‌که به کاریکاتور در ابعاد بسیار بزرگ شباهت داشت. شاید اگر دوباره امکان انتخاب داشته باشم باز هم در همان ابتدا نقاشی را انتخاب کنم؛ چون زیربنای انیمیشن و کارتون، طراحی است و نقاشی کمک بسیار خوبی به شناخت رنگ و کمپوزیسیون و غیره است.

روند تولید آثار انیمیشن را چطور ارزیابی می کنید؟ در حالی‌که بسیاری از شرکت‌های تهیه‌کننده سینمایی در دنیا روی آثار انیمیشن هم سرمایه‌گذاری می‌کنند، آیا این اتفاق در ایران هم می‌افتد که یک شرکت فیلمسازی برای تولید انیمیشن سرمایه‌گذاری کند؟

در حال حاضر، شرکت‌های کوچک و بزرگی هستند که گاهی روی طرح‌های کارگردانان انیمیشن به صورت موردی سرمایه‌گذاری می‌کنند که اصلا کافی نیستند. مراکزی چون صبا و صدا و سیما نیز کمتر از پویانمایی‌های مستقل حمایت می‌کنند و بیشتر در زمینه ساخت سریال آن هم با اولویت دادن کمیت بر کیفیت مشغول هستند و این دلیلی است که تولیدات ما بسیار است؛ ولی در مجموع هیچ بازار جهانی برای فروش و ارائه آن‌ها وجود ندارد و این‌ها دلایلی هستند که گاهی کسانی مثل من به تهیه‌کنندگی آثار خودمان می‌پردازیم.

در اکثر جشنواره‌های سینمایی جهان، انیمیشن یک بخش از جشنواره است؛ اما در ایران در جشنواره فیلم فجر چنین بخشی وجود ندارد. دلیلش بی‌توجهی به پویانمایی است یا اینکه میزان تولیدات به تعدادی نیست که به آن بپردازند؟

قطعا بی‌توجهی به پویانمایی وجود دارد. می‌بینیم که بیشتر محصولات تولیدشده سینمایی ایران هم در سال‌های اخیر متأسفانه بسیار سطحی بوده و کمدی‌های نازلی تولید می‌شود که مخاطب خود را مثل کودکی فقط برای چند لحظه کوتاه می‌خنداند؛ آن هم به شکلی بسیار بی‌ارزش که هدر دادن وقت و هزینه و انرژی است. در حالی ‌که اگر بودجه یک یا دو تا از فیلم‌هایی از این سنخ به تولید پویانمایی اختصاص می‌یافت -با توجه به پتانسیل جوانان ایرانی- مطمئن باشید که نه تنها در کشور بلکه در جهان، انیمیشن ایران بسیار بسیار گسترده‌تر مطرح می‌شد.

با توجه به اینکه امسال هشتمین دوسالانه جشنواره پویا‌نمایی همزمان با جشنواره‌های دهه فجر برگزار می‌شود، این تفکیک جشنواره پویانمایی از بخش سینما را مفید می‌دانید؟

جشنواره پویانمایی کلا دوسالانه برگزار می‌شود و از نظر من، بهترین و مؤثرترین جشنواره در کل ایران است. سطح فیلم‌های ارسالی از اقصی ‌نقاط جهان بسیار بالاتر است و اغلب فیلم‌های ارسال شده بیشتر از ۱۰ جایزه جهانی را کسب کرده‌اند و اکنون می‌خواهند در جشنواره پویانمایی ایران شرکت کنند. اگر چه نسبت به جشنواره فجر با بودجه‌ای بسیار ناچیزتر و با امکاناتی بسیار کمتر برگزار می‌شود ولی تنها این جشنواره است که باعث ارتباط کارگردانان داخلی و خارجی بوده و پویانمایی مستقل ایران را زنده نگه داشته است.

شما با انیمیشن «صندلی‌ها» به جشنواره فیلم شانگهای رفتید و البته داور هفتمین جشنواره پویانمایی هم بودید. تفاوت این جشنواره‌ها را با توجه به اینکه در یکی داور و در دیگری به عنوان شرکت‌کننده حضور داشتید، چطور دیدید؟

جشنواره پویانمایی ایران اصولا چیزی از دیگر جشنواره‌‌های جهانی کم ندارد. فقط شاید زرق و برق و بودجه و جوایز بسیار محدودتری دارد یا بازار فیلم بسیار کوچک و محدودی دارد؛ ولی از لحاظ فیلم‌ها همان فیلم‌هایی که در جشنواره‌های معتبری چون اسنی و زاگرب یا انیماموندی و… اکران می‌شوند اینجا نیز حضور دارند، ولی سطح فیلم‌های تولید داخل کمی پایین‌تر است. اگر چه فیلم‌های مستقل بسیار فوق‌العاده‌ای در ایران سالانه تولید می‌شود ولی به علت‌هایی که گفتم از جمله نبود سرمایه‌گذار و حمایت نکردن سازمان‌ها و دولت، فیلم‌های خوب داخلی بسیار کمتر از سطح جهانی خود است. البته در جشنواره امسال هم جزو داوران بخش اصلی جشنواره هستم و در جشنواره قبلی، یعنی دو سال پیش نیز جزو هیأت انتخاب بودم.

شما در تولید یکی از معدود پویانمایی‌های خوب تلویزیونی که مجموعه «قصه‌های کهن» بود با تلویزیون همکاری کردید. این مجموعه نشان داد که پویانمایی ایرانی هم اگر خوب باشد، مخاطب خود را خواهد داشت. بعد از تولید این مجموعه نسبتا موفق، آیا پیشنهادهای تلویزیونی دیگری داشتید؟

بله، به طور مثال قصه سریال پنج‌انگشتی بر اساس اشعار مصطفی رحماندوست در قالب داستان‌های کوتاه یک دقیقه‌ای که ۳۰ قسمت بود به شکل دو بعدی ساخته شد. قصه ضرب‌المثل‌ها به دلیل تکراری بودن موضوع و اینکه تمایل به تجربه انیمیشن در وادی‌های دیگر مانند نماهنگ (موزیک ویدیو) یا مستند انیمیشن داشتم، اجرا نشد که البته ممکن است دوباره این پروژه روی میز کار قرار بگیرد. ولی از مردادماه سال آینده اقدام به ساخت یک مجموعه انیمیشن کودکانه بسیار فانتزی خواهم کرد. البته بعد از اتمام پروژه‌هایی که در دست کار دارم.

شما همیشه تمایل به تجربه‌های مختلف در عرصه‌های هنری دارید. نماهنگ پویانمایی می‌سازید یا حتی برای هنرمندان عرصه موسیقی جلد آلبوم طراحی می‌کنید. در نظر دارید پویانمایی را با هنرهای دیگر تلفیق کنید یا تجربه‌گرایی باعث این می‌شود که به عرصه‌های دیگر هنری هم نزدیک شوید؟

ترجیح می‌دهم پویانمایی را به گونه‌ای دیگر استفاده کنم و عرصه‌های گوناگون را تجربه کنم از جمله نماهنگ که به شکل کاملا حرفه‌ای و مجاز آن تا به حال در ایران کار
نشده است.

فکر می‌کنید هنوز چقدر از آن نگاه سنتی به پویانمایی -که آن را سبکی برای کودکان می‌دانستند- در ایران وجود دارد؟ آیا شما هم مخاطب پویانمایی را بیشتر کودکان می‌دانید؟

در حقیقت، پویانمایی کودک همچنان برای من بسیار جذاب است تا جایی‌که شاید وقتی به دیدن یک پویانمایی کودکانه می‌نشینم لذت من بیشتر از لذت یک کودک باشد، ولی معتقدم پویانمایی‌هایی که مخاطبان آن بزرگسالان هستند و بسیاری از محدودیت‌ها و مرزهای کار برای کودک را ندارند و با صراحت و به شکلی کاملا هنری حرف و درد خود را می‌گویند و بسیار برای من جذاب‌تر از ساخت به شکل سنتی و کودکانه شده است و همچنان انیمیشن کودکان به نظر من بالاترین جایگاه را دارد؛ چراکه کارکرد اولیه پویانمایی این بوده است و اصلا پویانمایی به چنین منظوری پا به عرصه گذاشت.

با توجه به وضعیت فعلی پویانمایی چه برنامه‌هایی برای اجرا دارید؟

در حال حاضر یک مجموعه نماهنگ از آثار رضا یزدانی در دست تولید دارم که دو اثر کاملا پویانمایی دوبعدی و بقیه تلفیق زنده و انیمیشن است و امیدوارم تا پنج ماه آینده به اتمام ‌رسد. در عین حال برای یکی دو نفر از خوانندگان جوان دیگر هم قرار است نماهنگ کار کنم. پروژه فیلم کوتاه زنده انیمیشن پارانوئید من هم آغاز شده که فیلمی بسیار خاص و متفاوت برای خودم است از فضای ذهنی یک بیمار مبتلا به پارانوئید و از مردادماه سال آینده هم سریال کودکانه من کلید خواهد خورد.

لینک مطلب در روزنامه‌ی قانون

 منبع:puyanama.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 51
  • باردید دیروز : 749
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 908
  • بازدید ماه : 1,490
  • بازدید سال : 3,184
  • بازدید کلی : 55,968