close
تبلیغات در اینترنت
انیمیشن ژاپن
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

انیمیشن ژاپنقدیمی ترین انیمیشن ژاپنی فیلمی ۳ ثانیه ای است درباره یک ملوان. به جز آن به تازگی دو فیلم جدید در ژاپن پیدا شده که یکی داستانی عامیانه است و دیگری فیلمی کمدی درباره یک جنگجوی سامورایی. این دو فیلم برابر با اسناد تاریخی در سال های ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸ به نمایش درآمدند و بعد از نود…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

انیمیشن ژاپن

animatedart بازدید : 61 چهارشنبه 29 خرداد 1392 نظرات ()
انیمیشن ژاپن
قدیمی ترین انیمیشن ژاپنی فیلمی ۳ ثانیه ای است درباره یک ملوان. به جز آن به تازگی دو فیلم جدید در ژاپن پیدا شده که یکی داستانی عامیانه است و دیگری فیلمی کمدی درباره یک جنگجوی سامورایی. این دو فیلم برابر با اسناد تاریخی در سال های ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸ به نمایش درآمدند و بعد از نود سال از یک مغازه عتیقه فروشی در اوساکا سر در آوردند.
یکی از این دو فیلم «شمشیر کند» نام دارد و داستان این فیلم کمدی درباره یک سامورایی است که ندانسته شمشیری با تیغه ای کند می خرد. او می کوشد با حمله به رهگذران شمشیر را امتحان کند، اما مردم رو در روی او می ایستند. «شمشیر کند» اولین فیلم جانیچی کوچی یکی از موسسان صنعت انیمیشن سازی ژاپن بود.
[تصویر:  7.png]
فیلم دیگر که سال ۱۹۱۸ نمایش داده شد، یک داستان محلی معروف درباره ماهیگیری را به تصویر می کشد که پس از نجات یک لاک پشت آبی در ساحل، به قصری در زیر آب دعوت می شود. یوکو آکاساکی محقق فیلم موزه ملی در این باره می گوید: «هر دو فیلم در جعبه های کاغذی نگهداری می شدند و به لطف تهویه مناسب از خطر نابودی در امان مانده اند. ما از طریق اسناد تاریخی از وجود این دو فیلم با خبر بودیم».
براساس این سه فیلم، تاریخ انیمه در ژاپن از اوایل سده ۲۰ آغاز می شود و در دهه ۱۹۳۰ انیمیشن در ژاپن تبدیل به یکی از اشکال مهم داستان گویی شده و با صنعت فیلمسازی در حال توسعه ژاپن برابری می کند. اما برخلاف آمریکا صنعت فیلمسازی ژاپن بازار بسیار محدودی دارد و از بودجه، امکان و محدودیت های فراوان رنج می برد.
بنابراین انیمیشن ژاپن هرگز در جهان جایگاهی نیافت تا دهه ۷۰ میلادی که ناگهان محبوبیت مانگا بالا رفت. مانگاهایی که معمولاً بعدا انیمیشنی نیز براساس آنان ساخته می شد. از آن پس محبوبیت انیمیشن های ژاپنی بیشتر و بیشتر شد و هنرمندان بیشتری از ژاپن به دنیا معرفی شدند که البته جداسازی آثارشان از یکدیگر برای غیرحرفه ای ها ساده نیست.
[تصویر:  16.png]
در حالی که انیمه های مختلف و هنرمندان متفاوت سبک هنری خاص خود را دارند بسیاری از شیوه های طراحی بین انیمه ها مشترک است.
چشم های درشت، شناخته شده ترین مشخصه کاراکترهای انیمه و مانگاست. نخستین کسی که چشم ها را در انیمه ها و مانگاهایش اینگونه طراحی کرد تزوکا بود. تزوکا که بسیار تحت تاثیر کاراکترهای امریکایی با چشمان درشت مثل بتی بوپ و میکی ماوس قرار گرفته بود، متوجه شد که چشم ها عامل مهمی در نشان دادن انواع احساسات هستند.
او نخستین کاراکتر دختر با چشمان اغراق شده و درشت را در مانگایی بنام Ribbon no Kishi خلق کرد و جالب اینکه نه تنها جامعه سنتی ژاپن از این حرکت برنیاشفت و از آن به عنوان یک حرکت ضد فرهنگی یاد نکرد، بلکه این شیوه طراحی بلافاصله با اقبال عمومی روبرو شد و به مانگاهای دیگر و سپس به انیمه ها راه یافت.
کمی بعدتر، رنگ به کمک طراحی آمد و سایه ها، لکه های نور و طیف های مختلف رنگی، به چشم ها عمق و حالت و زندگی بخشیدند. اما در چند سال اخیر، هنرمندانی مانند هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) از این شیوه طراحی روی برگردانیدند و به چشمانی کوچک تر و موهایی با رنگ های طبیعی روی آوردند و کار به جایی رسید که در بعضی از انیمه ها، چشم ها منحصر به دو خط باریک و یا حتی دو نقطه مشکی شد.
شخصیت های انیمه به علاوه از بیشترین انعطاف پذیری و تغییرات در حالات چهره در بین تمام شخصیت های انیمیشن برخوردارند. مثلا در انیمه هایی با تم خنده دار، زمانی که شخصیت ها دچار وحشت یا حیرت می شوند، اغراق در حالات چهره به حدی است که کلا چهره شان را از حالت انسانی خارج می کند و مثلا تمام صورت به وسیله یک دهان با دندان های کلید شده پوشانیده می شود.
شخصیت های عصبانی بعضا تمام چهره، گردن و دست هایشان پوشیده از رگ های متورم می شود و اگر این شخصیت یک زن باشد، ممکن است که ناگهان چکشی را از ناکجا آباد احضار کند و با آن به سر فرد خاطی ضربه های مرگبار وارد کند.
قرمز شدن های تا بناگوش به هنگام خجالت یا ابراز عشق، غش کردن های ناگهانی، درجا دویدن های پیش از فرار، خنده های توام با نشان دادن دندان ها و قطرات عرق که ناگهان بر پیشانی ظاهر می شوند، همه و همه از مشخصه های شناخته شده انیمه های کلاسیک و بسیاری از انیمه های مدرن هستند. شخصیت های غیر انسانی نیز، اعم از حیوانات معمولی، هیولاها، روبات ها و موجودات تخیلی، گذشته از تنوع بی نظیر در شکل ظاهر و ابعاد، از تمام قوانین انیمه در بیان احساسات و تغییرات چهره پیروی می کنند.



هایائو میازاکی
[تصویر:  Hayao_Miyazaki.jpg]

هایائو میازاکی مهمترین و شناخته شده ترین کارگردان انیمیشن ژاپنی است و به دیزنی ژاپن معروف است.
میازاکی در ۵ ژانویه ۱۹۴۱ در توکیو به دنیا آمد و فعالیت خود را به عنوان یک انیماتور در ۲۲ سالگی با ورود به یک کمپانی انیمیشن سازی آغاز کرد. او که از همان آغاز ایده های خوب و موثری برای بهبود وضعیت انیمیشن های ژاپنی داشت باعث افزایش محبوبیت صنعت انیمیشن در ژاپن شد.
اولین انیمیشن بلند داستانی او در سال ۱۹۷۹ با عنوان «لوپن: قصر کالیسترو» با فروش فوق العاده ای که داشت آینده روشن او را در صنعت انیمیشن به خوبی نمایان کرد. وی در سال ۱۹۹۷ با انیمیشن «شاهزاده منونوکه» بزرگ ترین جایزه سینمایی ژاپن که به «اسکار ژاپنی» معروف است را به دست آورد.
ولی جهان او را در سال ۲۰۰۳ و با اسکار بهترین انیمیشن برای «شهر اشباح» شناخت. او با حمایت های کمپانی دیزنی در سطح جهانی هم، موفقیتی همانند ژاپن به دست آورد. میازاکی در سال ۲۰۰۶ نیز با انیمیشن دیگر خود «قلعه متحرک هاول» نامزد دریافت جایزه اسکار بود. او که در پایان مراسم اعلام کرده بود که این آخرین فیلم او خواهد بود با اصرار طرفداران دوباره به عرصه انیمیشن بازگشت و با فیلم «پونیو» دوباره رکورد فروش انیمیشن را در ژاپن شکست.

[تصویر:  28.png]

منبع: [تصویر:  arm1.png]

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 57
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 188
  • بازدید ماه : 809
  • بازدید سال : 1,110
  • بازدید کلی : 53,894