close
تبلیغات در اینترنت
تاریخچه انیمیشن
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

تاریخچه انیمیشناحتمالا جی استیوارت بلکتون فیلمساز آمریکایی اولین کسی بود که از تکنیک انیمیشن استفاده کرد و با کمک ادیسون در آمریکا به شهرت رسید. ولی به طور کلی نمی توان شخص خاصی را خالق هنر انیمیشن نامید. افراد زیادی بودند که همزمان شیوه های جدیدی را تجربه می کردند.جرج ملیس سازنده فیلم «سفر به ماه» فیلمسازی فرانسوی بود که از تکنیک های فراوانی برای فیلمش استفاده کرد. یکی از آنها متوقف کردن دوربین، عوض کردن چیزی در صحنه و به حرکت در آوردن دوباره دوربین بود. همان چیزی که بعدها استاپ موشن…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

تاریخچه انیمیشن

animatedart بازدید : 85 چهارشنبه 29 خرداد 1392 نظرات ()

تاریخچه انیمیشن
احتمالا جی استیوارت بلکتون فیلمساز آمریکایی اولین کسی بود که از تکنیک انیمیشن استفاده کرد و با کمک ادیسون در آمریکا به شهرت رسید. ولی به طور کلی نمی توان شخص خاصی را خالق هنر انیمیشن نامید. افراد زیادی بودند که همزمان شیوه های جدیدی را تجربه می کردند.جرج ملیس سازنده فیلم «سفر به ماه» فیلمسازی فرانسوی بود که از تکنیک های فراوانی برای فیلمش استفاده کرد. یکی از آنها متوقف کردن دوربین، عوض کردن چیزی در صحنه و به حرکت در آوردن دوباره دوربین بود. همان چیزی که بعدها استاپ موشن نام گرفت.

[تصویر:  11.png]

در سال ۱۹۰۸ هنرمند فرانسوی دیگری به نام امیل کوهه شروع به نقاشی نوارهای کارتونی کرد و فیلمی به نام Fantasmagorie ساخت. بخش عمده فیلم شامل یک نقاشی بسیار ساده متحرک بود.

در سال ۱۹۱۱ وینزور مک کوی هنرمند و کاریکاتوریست آمریکایی، طراحی های روی کاغذش را حرکت داد و انیمیشن های متعددی ساخت که مهمترین آنها فیلم دایناسور است. در آن زمان تصور اینکه دایناسوری روی پرده جان بگیرد حیرت آور بود.

به جز این افراد هنرمندان دیگری هم بودند که به تجربه در دنیای انیمیشن می پرداختند ولی بعد از این اولین تجربیات، هنرمندان آمریکایی بودند که توانستند انیمیشن را از یک فرم خالص هنری خارج کنند و برایش بازار فروش ایجاد کنند. بعضی از انیماتورهای اولیه مثل وینزور مک کوی این حرکت را تحریف هنر ناب انیمیشن قلمداد می کردند و علیه کمپانی های بزرگ که یک به یک شکل می گرفتند بیانیه صادر می کردند.



والت دیزنی
مشهورترین استودیو در تاریخ انیمیشن، استودیوی والت دیزنی بوده است، که در سال ۱۹۲۸ با میکی ماوس کارش را آغاز کرده است و تا امروز بازار انیمیشن جهان را حداقل به لحاظ تجاری و صنعتی تحت تسلط خود درآورده است.

والت دیزنی و همکارانش کسانی بودند که کارتون را از شکل صامت دور کردند و با توجه بیشتر به آناتومی حرکت تصاویری حقیقی تر ساختند و حرکت های شلنگ وار و شلخته را از انیمیشن محو کردند.

[تصویر:  35.png]
یکی دیگر از رقبای دیزنی مکس فلیشر، رییس استودیوی Fleischer بود که برای کمپانی پارامونت انیمیشن تولید می کرد. کارتون های موفق Betty Boop و Popeye the Sailor یا همان ملوان زبل را فلیشر ساخت. ملوان زبل معمولا با میکی رقابت می کرد. در اویل دهه ۱۹۳۰ قوانین سخت گیرانه سانسور بر کارتون اعمال شد و فلیشر مجبور به حذف بعضی قسمت های کارتون های Betty Boop شد و این موضوع محبوبیت کارتون های فلیشر را کم کرد.

هیو هرمان و رودی لینگ دو انیماتور معروف دیگر بودند که در ابتدا برای دیزنی کار می کردند ولی در دهه سی از او جدا شدند و شرکتی تشکیل دادند که توزیع آثارش به عهده کمپانی برادران وارنر بود. آنها با سنت های کلیشه شده دیزنی مقابله می کردند و دافی داک معروف ترین اثر آنهاست. شخصیت باگز بانی هم یکی دیگر از شخصیت های کارتونی است که در دهن کجی به دیزنی توسط چاک جونز در کمپانی وارنر ساخته شد.

به این ترتیب انیمیشن در آمریکا از همان ابتدا با بازار اقتصاد گره خورد و مسیری را طی کرد که امروزه به تولیدات عظیم و پرخرج سینمایی فقط با هدف جذب مخاطب گسترده و فروش بسیار بالا انجامیده است.

اما این به معنی آن نیست که هنرمندان مستقل در آمریکا امکان کار نداشته باشند و بر عکس این کشور یکی از مهمترین پایگاه های انیمیشن در قالب هنر ناب هم بوده است.



انیمیشن ایتالیا
نظریه هنری ای که برادران کورادینی بین سال های ۱۹۰۸ و ۱۹۱۰ شامل ایده هنر انتزاعی مبتنی بر مبادی و اصول روحانی و معنوی بود، پایه و اساس انیمیشن های اولیه کشور ایتالیا شد. آن ها می گفتند «ما به شخصی که هنرها را دوباره ترکیب کند، احتیاج داریم. هم اکنون چنین شخصی وجود ندارد، اما او روزی خواهد آمد».

آرنالدو کورادینی ارتباط بین موسیقی و نقاشی را به واسطه ترکیب کردن شکل ها و رنگ ها روی بوم، مطابق با هارمونی های موسیقی، کشف کرد و پایه گذار سینمای انتزاعی شد. در سال های ۱۹۰۸ و ۱۹۰۹ دوربینی برای فیلمبرداری به صورت فریم به فریم وجود نداشت. بنابراین آرنولدو به فکر نقاشی مستقیم روی فیلم خام سلولوئیدی فاقد نیترات نقره افتاد به این ترتیب آرنالدو کورادینی روش جدیدی را برای ساختن انیمیشن ابداع کرد؛ روشی که ۲۵ سال بعد، نورمن مک لارن به شکل حرفه ای آن را توسعه داد.
[تصویر:  17.png]
در سال ۱۹۱۷، فیلمسازی به نام جیوانی پاسترونه در بخشی از فیلم سینمایی زنده خود با عنوان The War And The Dream Of Momi از انیمیشن عروسکی استفاده کرد. در حقیقت، این نخستین تجربه روش فریم به فریم در سینمای ایتالیا بود. در این فیلم، پدربزرگ برای نوه اش (مومی) نامه پدر را که از جبهه جنگ فرستاده است، می خواند. کودک به تدریج به خواب می رود و رویای یک جنگ بین دو تا از عروسک هایش به نام های تریک و ترک و سپاهی از سربازان را می بیند.

در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ هنرمندانی مانند آنتونیو بوتینی و برادران کوسیو دیگر تکنیک های انیمیشن، از جمله استفاده از طلق را در ایتالیا تجربه کردند.



انیمیشن روسیه
اولین انیماتور روسی الکساندر شیریایف بود که از سال ۱۹۰۶ تا ۱۹۰۹ چند انیمیشن کوتاه ساخت. فیلم های او در آن زمان از یاد رفتند و فقط در سال ۱۹۹۵ و بعد از حدود نود سال بود که آن نسخه های قدیمی دوباره پیدا شد. روسیه در سال های ابتدایی قرن بیستم همپای آمریکا و دیگر کشورها در هنر انیمیشن جلو می رفت ولی به واسطه سوسیالیسم حاکم بر کشور آثاری تولیدی اش در دنیا دیده نمی شد.
[تصویر:  3.png]


انیمیشن چک
انیمیشن چک و چکسلواکی سابق بیشتر به خاطر فیلم های عروسکی معروف است. این موفقیت در ساخت انیمیشن عروسکی، به سابقه طولانی این کشور در تئاترهای عروسکی بر می گردد. نمایش های عروسکی از دوره باروک (سده ۱۷ میلادی) در این کشور متداول بوده و همواره بخشی از سرگرمی های مردم چک می شده است.

کارل دودال نخستین انیمیشن عروسکی این کشور را با عنوان The Lantern's Secret در سال ۱۹۳۵ ساخت. این انیمیشن دو دقیقه ای تبلیغ یک صابون بود، برای یک کمپانی تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی.

اما معروفترین هنرمند چک یری ترنکا است که در سال ۱۹۱۲ به دنیا آمد. پدرش لوله کش و مادرش خیاط بود. او از کودکی به هنر و دنیای عروسک ها علاقمند بود. مدتی به عنوان دستیار، با جوزف اِسکوپا عروسک گردان معروف آن دوران، کار کرد و از او نحوه ساخت عروسک های چوبی را آموخت.

[تصویر:  15.png]


و پس از اتمام جنگ دوم جهانی، به گروهی از هنرمندان جوان پیوست که برای ساخت انیمیشن، استودیو Bratri v Triku را تاسیس کرده بودند. نخستین فیلم او Grandpa Planted A Beet نام داشت که براساس فیلمنامه ای از ادوارد هافمن ساخته شده بود. بهترین فیلم ترنکا انیمیشنی است با عنوان دست که هنوز هم جز شاهکارهای سینمای عروسکی محسوب می شود.

دیگر هنرمند سرشناس چک کارل زمان است. او نخستین فیلم خود را با عنوان The Christmas Dream در سال ۱۹۴۶ ساخت که جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را از جشنواره فیلم کن برد. این فیلم تلفیقی از فیلم زنده و انیمیشن عروسکی است.



یوگسلاوی سابق
سینما در یوگسلاوی همچون دیگر کشور های اروپای شرقی به وسیله بخش دولتی اداره می شد و به رهبران سیاسی وابسته بود که بر تولید فیلم ها نظارت می کردند. در این کشورها، دولت برای تولید فیلم یک برنامه سالانه داشت و هنرمندان مختلف را با یک حقوق ثابت و ماهیانه استخدام می کرد. بنابراین فیلمسازان می توانستند با خیالی آسوده، تمام وقت خود را صرف خلق آثارشان کنند. مهمترین مراکز تولید انیمیشن در یوگسلاوی سابق عبارت بودند از:

  • زاگرب فیلم (Zagreb Film) واقع در شهر زاگرب، کرواسی امروزی
  • نئوپلنتا فیلم (Neoplanta Film) واقع در شهر نووی ساد، صربستان امروزی
  • دوناو فیلم (Dunav Film) واقع در شهر بلگراد، صربستان امروزی
  • ویبا فیلم (Viba Film) واقع در شهر لیوبلیانا، اسلوونی امروزی
  • واردار فیلم (Vardar Film) واقع در شهر اسکوپیه، مقدونیه امروزی
 
 
از میان استودیوهای موجود در یوگسلاوی هیچ کدام قدرت و اعتبار زاگرب را پیدا نکردند. نمایش فیلم های زاگرب در جشنواره ی فیلم کن در سال ۱۹۵۸، جایگاه زاگرب فیلم را به عنوان یک نوآور در دنیای انیمیشن تثبیت کرد. تکنیک فوق العاده و موضوعات جسورانه این فیلم ها، منتقدین را تحت تاثیر خود قرار داد تا جایی که تاریخ نگار فرانسوی، ژرژ سادول، واژه «مکتب انیمیشن زاگرب» را ابداع کرد. اساس این مکتب بر گرافیک و کاریکاتور استوار بود و مهمترین مشخصات فیلم های آن عبارت بودند از:
  • پرهیز از طرح های واقع گرایانه
  • استفاده از طرح های ساده و کاریکاتور
  • کم شدن نقش نقاشی پس زمینه و یا حذف کامل آن در برخی از موارد
  • مطرح کردن موضوعات سیاسی و اجتماعی با بیانی طنز آمیز
  • حذف دیالوگ و استفاده از افکت های صوتی گوناگون به جای آن
 
 
هنرمندانی چون دوشان وکوتیچ، واتروسلاو میمیکا و ولادو کریستل از اولین هنرمندان این مکتب هستند. 
منبع: [تصویر:  arm1.png]

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 22
  • بازدید امروز : 36
  • باردید دیروز : 53
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 786
  • بازدید سال : 4,458
  • بازدید کلی : 57,242