close
تبلیغات در اینترنت
ریگ در انیمیشن و ساختار سلسله مراتبی
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

    همه اشیاء سه بعدی را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی تا بی‌نهایت گروه بندی کنیم تا در هنگام انیمیت مشخص شود که…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

ریگ در انیمیشن و ساختار سلسله مراتبی

Mr.Apix بازدید : 104 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات ()

 

 

همه اشیاء سه بعدی را می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی تا بی‌نهایت گروه بندی کنیم تا در هنگام انیمیت مشخص شود که با توجه به چه مدل رفتاری کنترلر‌های مورد نظر حرکت کنند تا به شیء مورد نظر تاثیر کنند. و چگونه حرکت‌ها به آبجکت اصلی انتقال داده شود. به گروه‌هایی از کنترل کننده‌ها که وظیفه کنترل کننده دارند ساختار سلسله مراتبی می‌گویند. چراکه در این نوع ساختارها برخی اشیاء همیشه غالبتر از دیگر اشیاء هستند. ساختارهای سلسله مراتبی اولیه‌ترین و پایه‌ترین لایه‌ها در تجهیز انیمیشن (ریگ) هستند. آبجکت‌هایی که در راس ساختار سلسله مراتبی قرار می‌گیرند والد (Parent) می‌گویند و آبجکت‌هایی که در داخل این سلسله قرار می‌گیرند را فرزندان (Child) می‌گویند. فرزندان همیشه صفات خودشان را از والد‌های خود به ارث می‌برند. ساختار سلسله مراتبی نیز به ساختار درختی معروف است. به عنوان مثال: ساختار را مانند درختی در نظر بگیرید، تنه درخت را که دارای بیشترین اهمیت است والد و شاخه هایی که از تنه درخت سرچشمه می‌گیرند را فرزندان و این روند ادامه می‌یابد تا به برگ‌ها برسیم که آخرین سطح از ساختار را تشکیل می‌دهند.

در اکثر موارد، فقط یک ساختار سلسله مراتبی در یک صحنه وجود دارد و این ساختار تمام خصوصیات مدلسازی، پردازش اطلاعات و انیمیشن را کنترل می‌کند. با این حال برخی از نرم‌افزارها مجموعه مختلفی از نمودار‌های سلسله مراتبی را همراه با تنظیمات آن ارائه می‌دهند به طوری که می‌تواند لینک‌های مدلسازی را از بقیه لینک‌ها مثل ریگ و انیمیشن و… تمیز نماید. برای مثال: مدل کفش که وظیفه آن حرکت پا است بعد از حرکت کل مجموعه  شکل پا حفظ شود. لینک‌های انیمیشن نیز به طور خودکار وقتی والد‌‎ها حرکت می‌‌کنند، موقعیت مکانی فرزندان نیز تغییر می‌کند.

در این سیستم، روابط بین اشیاء (بسته به نوع و ساختار صحنه‌ها از نظر تعداد مدل، کنترلر‌ها، نورها، پارتیکل‌ها و … متفاوت است) بسیار پیچیده می‌شود. برای اینکه بتوان این روابط بین اشیاء را درک کرد در یک نمودارشماتیک خطی قابل مشاهده‌اند. این نمودار‌ها اغلب به صورت جعبه‌های کوچک نمایش داده می‌شوند و خطوط نشان دهنده روابط بین اشیاء درون ساختار را نشان می‌دهند.

همانطور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید؛ راه‌های زیادی برای گروه بندی در یک ساختار سلسله مراتبی وجود دارد. معمولا بهترین انتخاب با صحنه و رندرینگ ارتباط مستقیم دارد.

نال‌ها (Nulls) کاربرد زیادی دارند به عنوان مثال: وقتی که دو یا چندین آبجکت در یک سطح از سلسله مراتب گروه بندی شده‌اند. نال‌ها در نمودار به صورت باکس‌های خالی دیده می‌شوند در شکل بالا نیز یک نال می‌تواند خصوصیات سه پایه صندلی چرخدار را در خود نگه دارد و چرخ‌ها نیز در یک گروه قرار می‌گیرند به طوری که بتوان هرکدام را به تنهایی کنترل کرد.

در بین نرم افزارهای مختلف سه بعدی مراحل متفاوتی برای ایجاد روابط سلسله مراتبی بین اشیاء وجود دارد اما در کل دارای ۲ مفهوم یکسانی هستند: یا اینکه روی آبجکت سه بعدی خودتان در یکی از نماها و دریچه‌های دید کلیک کنید و یا اینکه در نمای شماتیک روی باکس‌ مورد نظر کلیک کنید. حتی برخی از نرم‌افزار‌ها کاربر را ملزم می‌کند که حتما باید شیء مورد نظر را که بیشترین صفات را به ارث برده است را انتخاب و سپس نوبت به زیرشاخه‌ها می‌رسد یا در برخی دیگر از نرم افزارها این قضیه کاملا برعکس است. ساختار سلسله مراتبی به مراحل مدلینگ و انیمیشن وابستگی مستقیمی دارند آنها معمولا در طول فرآیند مدلسازی پایه گذاری می‌شوند تا فرم اصلی ریگ جهت انیمیشن ساخته می‌شود.

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که اصلا مفهوم اصلی ریگ چیست؟  جواب این سوال رو می تونم اینگونه برایتان توضیح دهم که ریگ انیمیشن و ساختار سلسله مراتبی برای به حرکت در آوردن و تحرک  کاراکترها و اصولا آبجکت‌هایی به کار می‌رود که در صحنه حرکت می‌کنند. تجهیز و یا ریگ برای انیمیشن همان موتور حرکت برای کاراکترهاست، همه مفاصل کاراکتر به همراه تمام مناطق حرکتی شخصیت‌ها در ریگ تعریف می‌شود. اصولا ریگ‌های بسیار کامل و پیچیده نیاز به محاسبات دارند تا وقتی که به دست هنرمندان انیماتور برسد بتوانند به راحتی کاراکترها را با استفاده از کنترل‌های حرکتی، انیمیت کنند. بنابراین بهتر است تنها نیازهای اساسی حرکت در کاراکترها شناسایی و این ویژگی‌های اساسی به کاراکتر انتقال یابد.

در پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ کار طراحی و دیزاین کنترل‌های ریگ (Rigging Controllers) معمولا توسط کارگردان تکنیکی (Technical directors)  به نام ریگرز (Riggers)  انجام می‌شود. برای پروژه‌های کوچک با منابع محدود نیز ریگ ساده به همراه اتصال پوست به استخوان می‌تواند بسیار کارآمد و همچنین به دنبال آن روی رندر تایم نیز تاثیر مثبتی دارد.

ریگ برای انیمیشن می‌تواند به صورت‌های مختلفی نمایش داده شود، به صورت هایپرگراف (Hypergraph) یا همان نمودار شاخه‌ای و درختی همانند شکل زیر:

و یا به صورت ریگ استخوانی به همراه مفاصل و کنترل‌های حرکتی مانند شکل زیر تا انیماتور‌ها بتوانند راحتتر کنترلها را تشخیص دهند. کنترل‌های حرکتی در انیمیشن سه بعدی می‌تواند از چندین کنترل حرکتی و یا منحنی و یا نقطه‌ای تشکیل شده باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 35
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 23
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 52
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 1,563
  • بازدید سال : 5,644
  • بازدید کلی : 49,780