close
تبلیغات در اینترنت
بازیگری در انیمیشن، جِیمز بَکستِر – قسمت دوم
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

Posing طراحی ژست کاراکتر:اساس یک صحنه معمولاً انیماتور را از یک مرحله‌ی بسیار احساسی به یک نقطه‌ی بسیار تکنیکی هدایت می‌کند. احساسی به…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

بازیگری در انیمیشن، جِیمز بَکستِر – قسمت دوم

Mr.Apix بازدید : 70 چهارشنبه 18 مرداد 1391 نظرات ()

Posing طراحی ژست کاراکتر:
اساس یک صحنه معمولاً انیماتور را از یک مرحله‌ی بسیار احساسی به یک نقطه‌ی بسیار تکنیکی هدایت می‌کند. احساسی به معنای بازیگری و تکنیکی به معنای زیباشناسی.
شما باید به گونه‌ای صحنه را پی‌ریزی کنید که مقصود را به راحتی به کارگردان انتقال دهید.
به طور مثال: صحنه‌ای از پینوکیو را که دمش ناگهان به طرفی دیگر اشاره می‌کند را به یاد بیاورید؛ این ژست یک خط کنش واضح‌، یک تعادل و ریتم بدیهی و طبیعی را نشان می‌دهد.
نگرش‌های مختلف و زیادی در صحنه نداشته باشید، معمولاً یک یا دو حالت ژست در یک صحنه کافیست. انیمیشن هورتُن یک مثال از استفاده‌ی بیش از حد از نگرش های مختلف است. صحنه هایی که جوجو در آن بود را بیشتر از همه دوست دارم چون می توانی به کاری که می‌کند تمرکز کنی!
به زمان بندیتان توجه کنید‌؛ مطمئن شوید که زمان کافی برای حرکتی که می‌خواهید انجام دهید‌، دارید. فقط به خاطر اینکه حرکتی جالب است آن را به زور در صحنه جای ندهید.
“کاملترین انیماتور” از نظر جیمز بکستر کسی بین میلت کال، فرَنک توماس و وارد کیمبال می‌باشد:
- میلت کال برای طراحی و تکنیک فوق العادش
- فرنک توماس برای بازیگری واقعی‌اش
- وارد کیمبال برای گرافیک برشی‌اش
وارد کیمبال کسی است که دایماً جیمز را از میلت کال به طرف خودش می‌کشد و یادآور می‌شود که انیمشن واقعی نیست، در آن هرکاری بخواهی می‌توانی بکنی.

 

اساس یک صحنه معمولاً انیماتور را از یک مرحله‌ی بسیار احساسی به یک نقطه‌ی بسیار تکنیکی هدایت می‌کند. احساسی، به معنای بازیگری و تکنیکی، به معنای زیباشناسی.

 

” تصاویر در ابعاد اصلی آپلود شده است “

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 آنالیز فیلم
اگر یک صحنه با بازیِ فوق‌العاده‌ای را می‌بینید ولی متوجه نمی‌شوید چگونه به انجام رسیده، به این فکر کنید که چطور دیگری می‌توانست باشد؟ این به شما کمک می‌کند که بفهمید چرا و چه مراحلی را آنها طی کرده‌اند و چه تصمیماتی را گرفته اند.

مقایسه‌ی کارهای فرنک توماس و میلت کال:
فرنک توماس همیشه “انیماتورِ بازیگر” را در نظر می‌گرفت. در حالی که میلت کال از حالت‌های مختلف ژست برای رساندن مفهوم استفاده می‌کرد و اغلب به یک طراحی ژست بسنده می‌کرد، اما فرنک از حرکت برای رساندن مفهوم صحنه بهره می‌برد.
صحنه‌های میلت، بیشتر گرایش به طراحی ژست‌های بسیار قوی و محکمی دارند، کلیدهای میانیشان نیز معمولاً همان ژست ها در حرکت هستند (لرزش سر‌، اشاره‌ی دست و غیره). فرنک بیشتر به احساس و “جریان” درصحنه اهمیت می‌داد. او طراحیهایش لزوماً به تنهایی جواب گو و واضح نیستند ولی در حرکت گویا و درست‌اند.
مثلاً سکانسی از “شمشیر در سنگ“‌، آنجا که “مادام میم” ‌در حال حرف زدن با “وارت” که به پرنده تبدیل شده است‌، می‌باشد را ببینید. صحنه‌ا‌ی که که می‌گوید “انگشت کوچک من هم نمی‌شود” و صحنه‌ای که می‌گوید “می‌توانم زشت شَوَم”‌، هر دو را میلت انیمیت کرده است خیلی به یکدیگر شبیهند (مثل کاراکترهای دیگر حرکت می‌کنند)، بسیار زیبایند ولی یادآور یکدیگرند. فرنک صحنه‌ی بعد از آن را انیمیت کرده که مادام میم با گوشه‌ی چشم به وارت نگاه می‌کند. میلت احتمالاً هیچ وقت این گونه بازیگر‌ی را انیمیت نمی‌کرد، اینگونه که انیمیت شده به نظر مناسبتر است.
و یا سکانسی از کتاب جنگل‌، آنجا که “بالو” از صخره به پایین افتاده و داد میزند “باقیرا”‌، این صحنه را میلت انیمیت کرده، “بالو” از صخره بالا می‌رود و شروع می‌کند به مشت زدن در هوا، به نظر می‌رسد میلت بیشتر نگران این بوده که طراحی‌های بسیار عالی بکشد تا انیمیتِ زیبا. به نظر می‌رسد آنقدر با شکلهای دهان در حال تلفظ “میمونِ مَردی” هیجان زده شده که به بازیگری توجه زیادی نکرده است. احتمالاً اگر فرنک بود از این فرصت استفاده می‌کرد تا رابطه‌ی “بالو” و “باقیرا” را نشان دهد. مثل آن صحنه که “بالو”‌، “موگلی” را بیدار می‌کند، انتخابهای بازیگریِ بسیار متفاوتی دارد.

Flora

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

frank thomas, sword n the stone

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (ترجمه‌ی متن زیر عکس آخر) نقل قول از میلت کال‌: “بسیار مدیومِ (رسانه) سختی است‌. انیمیشن لزوماً به طراحِ خوبی احتیاج دارد چراکه باید بتوانی همه چیز را بچرخانی، بتوانی از هر زاویه همه چیز را بکشی. باید حرکت را که خودش احتیاج به مشاهده و مطالعه‌ی زیاد دارد‌، درک کنی. باید بتوانی نمایش اجرا کنی، مردِ اجرا باشی، باید بتوانی ارزیابی کنی که چقدر سرگرمی خوب است. باید بدانی که بهترین راه سرگرم کردن چیست و قدرِ آن در سینما را بدانی. باید مرد قصه باشی. برای اینکه انیماتورِ خوبی باشی، باید همه کاره باشی. منظورم این نیست که بگویم همه‌ی اینها هستم، ولی سخت تلاش می‌کنم. مرا متهم به طراحی خوب می‌کنند. درواقع آنقدر هم طراح خوبی نیستم. فقط به سرعت دست از تلاش کردن نمی‌کشم. دایماً انجامش می‌دهم.من دارای استانداردهای بالایی هستم و سعی می‌کنم به آنها برسم. به سختی تلاش می‌کنم که یک طراحی را خوب کنم.”

milt kahl
 

 

 منبع:puyanama.comرسانه تخصصی انیمیشن

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 35
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 18
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 51
  • بازدید ماه : 904
  • بازدید سال : 7,572
  • بازدید کلی : 51,708