close
تبلیغات در اینترنت
تجسم بصری یا Visual Imagination
loading...

فروشگاه و وبلاگ استودیو انیمیشن اپیکس

    طراحی استوری بورد نیازمند قدرت درک و تجسم بصوی بالایی است. هنرمند طراح استوری بورد باید بتواند تصاویر را تجسم کند و سپس آنها را روی کاغذ بیاورد. طراح استوری بورد باید بتواند این تصاویر را به طور روشنی ارائه کند ، پرسپکتیو های گوناگون، روابط سه بعدی در فضا، حرکات، ورود و…

پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد

  پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر بر مسلمین جهان مبارک باد 


http://rozup.ir/view/1674391/fetr%20matlab.jpg

     
       عید سعید فطر


عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»

عارف وارسته ملکی تبریزی درباره عید فطر آورده است: «عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.» (2)

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می شود.

عید فطر دارای اعمال و عباداتی است که در روایات معصومین(ع) به آنها پرداخته شده و ادعیه خاصی نیز آمده است.

از سخنان معصومین(ع) چنین مستفاد می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. و لذا در این روز مستحب است که انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.

و در قنوت نماز عید می خوانیم:

«... اسئلک بحق هذا الیوم الذی جعلته للمسلمین عیدا و لمحمد صلی الله علیه و آله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تدخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمدا و آل محمد و ان تخرجنی من کل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد، صلواتک علیه و علیهم اللهم انی اسالک خیر ما سئلک عبادک الصالحون و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون »

بارالها! به حق این روزی که آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و کرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد کنی که محمد و آل محمد را در آن وارد کردی و از هر سوء و بدی خارج سازی که محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند.

در صحیفه سجادیه نیز دعایی از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارک رمضان و استقبال عید سعید فطر وارد شده است:

«اللهم صل علی محمد و آله و اجبر مصیبتنا بشهرنا و بارک لنا فی یوم عیدنا و فطرنا و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو و امحاه لذنب و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن ... اللهم انا نتوب الیک فی یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا و لاهل ملتک مجمعا و محتشدا، من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه او خاطر شرا اضمرناه توبة من لا ینطوی علی رجوع الی.»

پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عیدی مبارک و خجسته بگردان و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است که در این روز بیشتر ما را مورد عفو قرار دهی و گناهانمان را بشوئی و خداوندا بر ما ببخشایی آنچه در پنهان و آشکارا گناه گردانیم ... خداوندا! در این روز عید فطرمان که برای مؤمنان روز عید و خوشحالی و برای مسلمانان روز اجتماع و گردهمائی قرار دادی از هر گناهی که مرتکب شده ایم و هر کار بدی که کرده ایم و هر نیت ناشایسته ای که در ضمیرمان نقش بسته است به سوی تو باز می گردیم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتی که در آن هرگز روی آوردن به معصیت نباشد. بارالها! این عید را بر تمام مؤمنان مبارک گردان و در این روز، ما را توفیق بازگشت به سویت و توبه از گناهان عطا فرما.» (3)

پی نوشت ها:

1- محمدی ری شهری، میزان الحکمه، 7/131 - 132

2- میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، المراقبات فی اعمال السنه، تبریز، 1281 ق ص 167، مجله پاسدار اسلام، ش 101، ص 10

3- نک: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره 101، اردیبهشت ماه 1369 ص 10 - 11، 50

رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) صفحه 248

جمعی از نویسندگان

apixbax.rozblog.com

تجسم بصری یا Visual Imagination

Mr.Apix بازدید : 57 چهارشنبه 14 تير 1391 نظرات ()

 

 

طراحی استوری بورد نیازمند قدرت درک و تجسم بصوی بالایی است. هنرمند طراح استوری بورد باید بتواند تصاویر را تجسم کند و سپس آنها را روی کاغذ بیاورد. طراح استوری بورد باید بتواند این تصاویر را به طور روشنی ارائه کند ، پرسپکتیو های گوناگون، روابط سه بعدی در فضا، حرکات، ورود و خروج از کادر و دیگر مباحثی که در طراحی استوری بورد مطرح است.
همچنین در طراحی استوری بورد از ساختمان ها، طبیعت، ماشین ها ، لوازم و… عناصر طبیعی مانند آب، باد و… استفاده می شود که طراح باید توانایی اجرای این عناصر را نیز داشته باشد.در استوری بورد، حالات صورت، حرکات کلیدی و محیط ها  طراحی می شوند که به نحوی به انیماتور ها نیز کمک خواهد کرد.
با وجود پیشرفت های قابل توجه در خصوص تولید انیمیشن، انیمیشن، همچنان یک پروسه ی کار طلب و کندی است. ممکن است بعضی از شات ها چندین ماه و بعضی دیگر چند روز وقت بگیرد. بر خلاف فیلم ها که تولید بسیار سریعتری دارند.


تدوین انیمیشن در همان ابتدا و در مرحله ی طراحی استوری بورد صورت می پذیرد، باید با دقت پلان ها را طراحی کنید و بدانید که چه انتظاراتی از هر شات دارید ، قبل از این که ساعت ها  یا روزها زمان صرف تولید آنها بکنید. در این راه همکاری عوامل متخصص در پیش تولید الزامی خواهد بود.
استوری بورد در انیمیشن، بر خلاف فیلم، باید اغراق و حالت های کاریکاتوری را نشان دهد. کاراکتر های انیمیشن می توانند با سرعت نور بدوند  یا چشم هایشان از کاسه بیرون بزند ! تمامی اینها و فراتر از اینها نیز باید در شات های استور بورد طراحی شوند البته بر اساس داستانتان. هنرمند طراح استوری بورد با تکیه بر ذوق و هنر ذاتی اش، باید بتواند این حالات را در استور بورد هایش پیاده کند.

هنرمند طراح استوری بورد والت دیزنی و سرپرست تیم نویسندگی (nathan greno) ناتان گرنو، می گوید : ” برای تبدیل شدن به طراح استوری بورد شما یک ذهن فعال با مقدار زیادی تصور نیاز دارید، باید حرکت را بشناسید، کادر بندی را بدانید، احساس و نورها را بدانید، باید بتوانید دیالوگ ها را بنویسید. هنرمند طراح استوری بورد، نقشه ی فیلم را طراحی می کند. استوری بورد سازه ی اصلی یک فیلم انیمیشن است . یک ساختمان بدون داشتن سازه ای قوی، نمی تواند سر پا بایستد. “

به نظر من این یک تعریف مشخص از استعداد های مورد نیاز و مقدار اهمیت استوری بورد است. طراح استوری بورد قلب تپنده ی یک فیلم انیمیشن است.  نیاز به یک طراح استوری بورد خوب، همیشه ،خصوصا در ایران احساس شده، تمامی فیلم، چه زنده و چه انیمیشن بر اساس ذهنیات و تصاویر اوست که روی فریم ها نقش می بندد و ما آنها را می بینیم.
استدیو های بزرگ خارجی، میلیون ها دلار برای تولید فیلم های انیمیشن سرمایه گذاری می کنند، این استدیوها باید نویسندگان و طراحان استوری بورد خوبی داشته باشند. فقط پول زیاد، یک فیلم را گارانتی نخواهد کرد و آن را تبدیل به یک فیلم انیمیشن موفق نخواهد کرد.

در این راه، نویسندگان و طراحان استوری بورد خوب، باید به کمک فیلم بیایند.
شما در حال ساخت یک فیلم و در نتیجه انتقال یک مفهوم به بیننده هستید، باید بدانید که فیلم ها چگونه کار می کنند، هزاران فیلم، تبلیغات، موزیک ویدئو، بازیها . چه خوب ، چه بد، مهم است بدانید که فیلم سازان چگونه کارشان را با تاثیر گذاری بیشتری انجام می دهند، چگونه حرکت و مفهوم درست را به مخاطبشان منتقل می کنند.
این منابع را آنالیز و بررسی کنید، فیلم سازچگونه، تنش و ترس ، خوشحالی و اندوه را به شما منتقل می کند تا بترسید یا گریه کنید. فقط این نیست که یک زامبی یا هیولا مخفی شده و شما ندانید که کجاست ! این به تنهایی تنش نخواهد بود، ببینید فیلم ساز عناصر را چگونه آشکار می کند تا شما را بترساند.

در نقطه ی مقابل، یک انیماتور، از پوزها یا حالت های قوی، از رنگ های قوی و موارد این چنینی استفاده می کند وقتی تمامی عناصر در کنار هم قرار گرفت، زبان فیلم شما را می سازد.
هنرمند طراح استوری بورد همچنین باید در مورد نحوه ی انتقال موضوع در هرشات نیز تصمیم بگیرد و در مورد آن انرژی و وقت صرف کند. یک صندلی خالی را فرض کنید، این شات می تواند در مورد تنهایی یا از دست دادن کسی باشد که قبلا در آنجا می نشسته.

استفاده از توضیحات شات ها در مرحله ی تامبنیل می تواند به شما کمک خوبی کند. روشی که در اکثر استدیو ها مورد استفاده است. این گونه شرح دهید :
۱- یک نمای بیرونی از خانه که فضای سبز آن را احاطه کرده
۲- ماشین به داخل خیابان می پیچد و به سمت خانه می آید
۳- راننده پیاده شده و در را می بندد
۴- از بالای پنجره، پسر بچه ای به او نگاه می کند.
۵- و…
در ادامه، این توضیحات را به نوع نماها و حرکت ها تفکیک کنید :
۱- نمای لانگ شات از بالا که خانه و فضای سبز را داریم، ماشین به داخل کوچه می پیچد
۲- نمای بسته از ماشین که به سمت خانه در حال حرکت است
۳- مچ کات به توقف ماشین جلوی در خانه
۴- مچ کات به پیاده شدن راننده و بستن در
۵- و…
در این حین از خود سوال کنید که آیا این پلان ها و توضیحات خوب هستند؟ چگونه می توانم به بهترین نحو نقلشان کنم ؟ یا تصویرشان کنم ؟ بیننده چه حسی خواهد داشت؟ و سوالاتی که براساس روحیات و داستانتان مطرح خواهید کرد. پاسخ به این سولات و اعمال تغییرات می تواند به صورت قابل توجهی بر کیفیت دکوپاژ و استوری بوردتان تاثیر داشته باشد.

 

منبع:puyanama.comرسانه تخصصی انیمیشن

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
اين سايت سعي دارد محيطي آموزشي براي هنرمندان ايجاد كند تا سطح دانايي را در رابطه با رشته خود يا رشته مورد علاقه افزايش دهد و آشنايي با افراد هنرمند در فضاي مجازي اينترنت و در نهايت همكاري در پروژه هاي كاري شخصي يا گروهي هر يك از افراد
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    با ايجاد كدام بخش انجمن موافق هستيد؟





    آمار سایت
  • کل مطالب : 416
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 8
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 132
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 132
  • بازدید سال : 132
  • بازدید کلی : 52,916